GreenTech-BG

Българският сайт за зелени технологии

Зелен покрив + фотоволтаици = неочаквано добра комбинация

October 13, 2012

Обединяването на две чисти технологии, приложими в градска среда, води до значителен положителен ефект – комбинирането на зелен покрив и покривна фотоволтаична инсталация.

Растенията на зелените покриви понижават околната температура на въздуха чрез изпарението, което осъществяват. Именно поради този охлаждащ ефект фотоволтаичните панели функционират по-добре върху зелени покриви. Другият елемент, който подпомага фотоволтаиците на зеления покрив, е това, че зеленината поглъща праха във въздуха и така запазва по-чиста повърхността на соларните панели и по този начин повишава тяхната ефективност. Това прави едновременно по-лесна поддръжката на панелите и повишава тяхната производителност.

Няколко изследователски екипа са стратирали проекти за да оценят с колко точно се повишава ефективността на фотоволтаиците, които са монтинари на зелени покриви.

Преди време сайтът СleanTechnica писа, че соларните панели върху зелени покриви генерират значително повече електроенергия – до 16% повече спрямо тези, монтирани на обикновени покриви, особено през летните дни. Експеримент на Bronx Design & Construction Academy установи доста по-различен резултат – 3%.

Но въпреки различията в двата експеримента, и двата илюстрират ползата от комбинирането на двете технологии. Няколко процента по-голяма производителност могат да дадат значителна разлика във възвръщаемостта на инвестицията в покривна инсталация. В дългосрочен план това прави покривните фотоволтаици достъпни за повече хора, като съкращава срока за тяхното изплащане.

И като фенове на зелените покриви, ще споменем и резултатите от друго изследване на University of Michigan (Green roof valuation: a probabilistic economic analysis of environmental benefits), което изчислява, че зелен покрив с площ от 1,950 m2 води до спестявания от $200,000 за времето на своята експлоатация в сравнение с обикновен покрив за същия период. Почти две трети от спестяванията се дължат на понижената енергийна консумация на сградата.

По материали от: cleantechnica

Био на автора: Севдалина Пеева:
Публикувам в Greentech-BG от февруари 2008 с фокус зелени технологии и иновативни решения, които ще помогнат да живеем в един по-чист свят.

  1. Това е невероятна идея в „белите“ страни одавна сами си произвеждат голяма част от електо енергията за домашни нужди

  2. Ангел
    30 May 13
    2:24 pm

    Добре би било при такова твърдение, да се дадат данни и за това каква част от електроенергията се произвежда така, както и на каква себестойност е тази енергия.
    Между другото това може да е валидно за северни държави, но за южни като нашата, по-изгодно е слънчевата енергия да се използва директно като топлина. И без това най-големия единичен потребител на електроенергия в едно домакинство е бойлера. Да, получената топла вода далеч не е безплатна. Попадал съм на мнения на потребители според които реалната цена на тази топла вода с включени всички експлоатационни разходи не е по-ниска от колкото ако си стоплиш водата с електрически бойлер. Но така или иначе, директното използване като топлина поне теоретически е много по-ефективно от използването на фотоволтаици, поне по нашия край.

  3. Стоиността на проекта ще зависи в зависимот от фирмата която ще го изпълни

  4. Joro
    05 Jun 13
    11:40 am

    Човек в къща с малко сръчност и познания може сам да си направи всичко.
    Обаче нека включим и фактора време – работещ човек няма кога да се занимава.

  5. Ангел
    05 Jun 13
    12:56 pm

    Времето не е без пари.
    А иначе конкретните финансови параметри на които съм попадал са от порядъка на 50 000 цена за покривна фотоволтаична централа с около 4.5 киловата инсталирана мощност. Информацията ми обаче е стара и вероятно в момента цената е 10-20% по-ниска. Ако някой има актуални данни, бих бил много благодарен ако ги сподели.

  6. Tonchev
    05 Jun 13
    7:26 pm

    eдно евро за ват

  7. Joro
    05 Jun 13
    9:59 pm

    Можем да ги сметнем, ама за какво? Аз имам предвид отоплителна инсталация – за топла вода и за отопление на въздух + акумулираща част, която да работи поне 200 дви в годината. Нгеле май по едни статистики толко ги гледах някога за града ти слънчевите дни да не греша.

    Това перо падне ли, няма смисъл от фотоволтаик

  8. Joro
    05 Jun 13
    10:07 pm

    Или и да има – фотоволтаик + акумулатори за лаптоп, телевизор и няколко икономични лампи би трябвало да дойде няколко хиляди

  9. Joro
    05 Jun 13
    10:08 pm

    Тончев, евро на фат само панел или инсталация с акумулатор?

  10. Tonchev
    05 Jun 13
    11:23 pm

    без акумулатор, и без конструкцията, но не за малка инсталация

  11. Angel
    06 Jun 13
    8:36 am

    Ами за това говорим. Ако беше евро за ват, щеше вече да е валидна опция. Като правя новия покрив (все отлагаме по финансови причини) задължително ще сложа термопанели, а ако има и фотоволтаична централа на цена под или около евро за ват и такава бих си взел дори да взимам по-голям кредит за нея.

  12. Tonchev
    06 Jun 13
    12:37 pm

    по-добре да чакаме да стане АЕЦ-а ………………..

  13. Angel
    06 Jun 13
    3:42 pm

    Да, напълно е възможно при втори АЕЦ цената на тока да падне толкова, че и евро на ват инсталирана мощност да не е достатъчно изгодно за да си струва да си монтирам п окривна централа.

  14. Tonchev
    06 Jun 13
    7:13 pm

    да, ще чакаме и ще плащаме…………….

  15. Angel
    06 Jun 13
    7:31 pm

    ……много по-малко от колкото бихме плащали за твоите идеи. 😉

  16. Tonchev
    06 Jun 13
    10:12 pm

    Никой не е длъжен да плаща за никакви идеи, даже и за моите
    Но за ЯЕЦ Белене вече платихме 2 милиарда и това е само началото ………..

  17. Ангел
    07 Jun 13
    10:31 am

    Хубаво можем да продължим дискусията, само където го пишеш в грешната тема. 🙂 Не ми схвана иронията май. Независимо от всичко аз съм прагматик. Интересувам се само от това кое е най-изгодно за мен не като индивид, а като част от обществото. Така че ако се появи на пазара малка ФЕЦ със гаранция на панелите+инверторите над 30 години, ефективност на преобразуването около 12-13% и нагоре, както и цена на цялата инсталация под около 5000 евро за 5 киловата инсталирана мощност, то аз не само си я купувам на момента, но и ще агитирам всичките ми познати да теглят кредити за да си купят такива централи. Естествено във вариант с акумулатори, за да се избегне проблема с пиковото производство по време когато няма консумация. И тогава АЕЦ ще ни трябват само за да дават ток на индустрията (която критично се нуждае от централизирано и планирано производство на евтина енергия, за да е ефективна), а големите ТЕЦ+ВЕЦ може да се оставят само за проблемните периоди, когато няма достатъчно слънцегреене.
    Но докато не се появи това нещо на пазара, говорим само за фантазии. А фантазиите са хубаво нещо, докато не започнеш да ги бъркаш с реалността. Точно това бъркане на фантазии с реалност го иронизирам. И ти ще си подобен предмет на присмех до момента в който спреш да представяш фантазиите си като реалност.

  18. Tonchev
    07 Jun 13
    11:34 am

    тук не е място за търговски информации – иначе има и по-евтини

  19. Ангел
    07 Jun 13
    3:05 pm

    Това не е търговска информация а изключително параметър, който разделя използваема технология от технологичен демонстратор. Така че ако имаш предложение отговарящо на горните параметри, никой няма да се разсърди, че правиш реклама. А имаш ли, или просто спамиш? 🙂

  20. Tonchev
    07 Jun 13
    4:17 pm

    тук не се правят ценови предложения…………….

  21. Angel
    07 Jun 13
    6:04 pm

    Доста слабо измъкване… Имаш ми имела.

  22. Tonchev
    07 Jun 13
    10:41 pm

    Не ми трябва. Не ползвам този блог за търговски контакги

  23. Joro
    13 Jun 13
    8:26 am

    Едни перила на този покрив трябват (за обезопасяване), столчета, масичка и чадърче.
    Биричката ще си я осигуря

  24. Атанас
    16 Jun 13
    11:19 am

    Положението е сложно и се надявам да се има технически решения защото може да стане страшно и тук – http://darikfinance.bg/novini/95261#comments съм написал за какво става въпрос.

Добавете коментар

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>