GreenTech-BG

Българският сайт за зелени технологии

Германия показва на света ползите от отказа от ядрена енергия – 2 част

December 14, 2012

Количеството на енергията от ВЕИ в Германия расте непрекъснато  през 18-те месеца след спирането на осемте ядрени реактора в страната.  Но в същото време много хора в бизнес и индустриалните среди се притесняваха, че ще бъдат изправени пред недостиг на електроенергия, дори допускаха вероятността от въвеждане на режим на електроподаването. Нищо такова обаче не се случи. Напротив! През 2012 електрическите компании са реализирали експорт на електроенергия повече от когато и да било преди това.

До сега през 2012 Германия произведе толкова електричество, че в действтителност продаваше излишъците на своите съседи – Франция, Швейцария, Холандия, Белгия, Австрия, Чехия и Полша.Само година преди това Германия беше нетен вносител на електроенергия, докато за първите 10 месеца на 2012 Германия изнася 14,7 TWh (1 TWh = милиард киловатчаса) според предварителните данни на German Association of Energy and Water Industries (BDEW).

Бързото увеличение в производството на електроенергия от вятър, слънце и хидро в Германия е придружено със също толкова бързо спадане на цената на електроенергията – и то не само за консуматорите в Германия, но и за големите клиенти зад граница.

Това води до нарастване на търсенето на евтина електроенергия от Германия, по-точно в Холандия, където поради евтиния внос няколко газово-парови централи спират работа. Швейцария и Австрия също са сред най-добрите клиенти на страната.

По данни на German Federal Network Agency (The Bundesnetzagentur – BNetzA) количеството електроенергия, произведено от слънце за първите 9 месеца на 2012 г. нараства с 50% спрямо същия период на 2011 г., от вятър – с 21,3%, а ядрената електроенергия намалява с 18,4% и енергията от газови централи намалява с 15,2 %.

Делът  на енергията от слънце нараства от 4,1% на 6,1% от общото количество произведена електроенергия в страната. Делът на вятърната енергия нараства от 8,0% на 8,6%, а делът на електроенергията от биомаса достига почти 6% дял. Общо електроенергията от възобновяеми източници достига дял от 26% от общото количество електричество, произведено през първите 9 месеца на 2012 в Германия, с 10% повече от ядрената енергия, която е с дял от 16,1%.

На 31 октомври 2012 г. общото количество фотоволтаични мощности в Германия, свързани с мрежата, е 32 235 MWp. Това включва новоприсъединените през октомври 612 MWp, плюс 25 503 MWp присъединени през периода 1 януари 2009 до 30 септември 2012 г. и 6 120 MWp преди 1 януари 2009 г. Само за първите 10 месеца на 2012 новоприсъединените мощности са 6 830 MWp.

Какво прави възможен този ръст? Статистиката показва, че покривните фотоволтаични системи в Германия се инсталират 10 пъти по-бързо отколкото в Съединените щати. Забележителна е и разликата в цените, която се вижда на следващите две графики:

На всички, които ще изтъкнат ролята на субсидиите, препоръчваме внимателно да разгледат следващата графика, която показва какво количество субсидии Германия е вложила през десетилетията назад в конвенционалните енергийни източници и какво във ВЕИ:

По материали от: dw.de, fraunhofer.de  , germanenergyblog.de

Био на автора: Севдалина Пеева:
Публикувам в Greentech-BG от февруари 2008 с фокус зелени технологии и иновативни решения, които ще помогнат да живеем в един по-чист свят.
Теми: АЕЦ, АЕЦ Белене, ВЕИ, възобновима енергия, енергия от слънце, ядрена енергетика

  1. инж.Николай Л. Ангелов
    06 Jan 13
    1:08 pm

    В Северозападнала България обезлюдяването е най осезаемо. Понастоящем, Атанасе, в село Тишевица (вземам го като един от многото примери), край Враца, учат в училището 9 българчета и 120-130 циганчета, събирани всичките от 5 околни села. За сравнение, ще ти кажа че моите набори и съученици от селото (3000 жители наброявало тогава -1952г) на родителите ми (Бойчиновска община) наброяваха 38-39 души, повечето българчета. И тогава не сме правили разлика между българи и цигани. И имаше работа за всички. Но сега положението е друго. Много станаха тези, които искат да живеят на чужд гръб. Българското население се стопява и изчезва и по тези села е вече малцинство. То е застаряващото, а средната възраст на ромското население по тези места едва ли надхвърля 25-30 год. и е безработно. Можеш ли да си представиш, Атанасе, че само след петнайсетина години ние българите в повечето от селата на Северозапада ще сме като редки птици в собствената си държава?!
    Затова не приказвайте такива глупости с Тончев, че нямало значение кой къде живее!

  2. Атанас
    06 Jan 13
    6:13 pm

    Инж.Ангелов – искам да се върна и никой не съм изоставил и постоянно пиша на всички държ.органи и “4-власт“ ,имам 10 писма от Мин.съвет за последните 3 год.
    Опитвам се да правя нещо според силите си.
    Наясно съм с демографската картинка и знаеш ли какво съм писал в едно от писмата си – да се направят затвори като “строителни войски“ ,и да се работи в затвора ,да се учат на занаяти и който няма основно образование да учи в затвора и да ми се брои 2 за 3 дена.Един затворник струва на данъкоплатците 800лв. месечно и затова в затворниците да гледат крави, свине и да си правят млечни продукти т.е. храна за самоиздръжка и като излезат ще има професии.
    Писал съм да се направи референдум – до 2 деца да има майчинство и т.н. соц.помощи т.е. бълг.граждани с референдум да кажат как да се харчат парите им.
    ИДВАТ ИЗБОРИ ,ДА СИ ОТВАРЯМЕ ОЧИТЕ.
    Циганите са проблем но вината им е малка защото става въпрос за по-големи кражби и в коментар №44 съм ги нахвърлил и на световно ниво.

  3. Атанас
    06 Jan 13
    6:19 pm

    Тук – http://darikfinance.bg/novini/86383#comments в коментар 1 и 3 съм писал и това са само изватки от последното ми писмо до всички държ.органи и “4-власт“.
    Проблема е сериозен защото по едно и също време се задават 3 – планетарни катастрофи.

  4. Ivan Ginev
    06 Jan 13
    7:54 pm

    Г-н инж. Ангелов,

    Инвестициите във ВЕИ в Германия са само немски.
    Относно произхода на мощностите това което сте написал не е вярно. От ветрогенераторите немците имат доста датски „Веспа“ и китайски. Във фотоволтаиците също -има доста китайски.

    От къде знам ли? Синът ми защити в Германия преди няколко месеца бакалавър- инженерна специалност.Дипломната му работа беше изцяло практическа , та е и обиколил доста фотоволтаици около Берлин.

    Ако решите мога да Ви свържа с него.

    Поздрави

    Иван Гинев дтн

  5. Tonchev
    07 Jan 13
    12:13 am

    Г-н инж. Ангелов,
    всеки може да живее където си иска и това не променя обективните закони на физиката – Където и да живееш под слънцето можеш да си правиш ток в къщи – примерно така
    http://tonchev.net/bg/smart-grid/zero-energy-home-with-novel-solar-inverter-circuit-of-roof-pv-modules/643/

  6. Tonchev
    07 Jan 13
    12:18 am

    Където и да живееш под слънцето можеш да се возиш на слънчева кола – примерно такава “ направи си сам “

    http://tonchev.net/bg/cars/e%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%82%D1%80%D0%BE%D0%BD%D0%B5%D0%BD-%D0%B4%D0%B8%D1%84%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%BD%D1%86%D0%B8%D0%B0%D0%BB-%D0%BD%D0%B0-%D0%B1%D0%B5%D0%B7%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%BD%D1%81%D0%BC%D0%B8/133/а

  7. Tonchev
    07 Jan 13
    12:22 am

    Където и да живееш под слънцето можеш да ползваш слънчева водородна акумулация – примерно такава
    http://tonchev.net/bg/smart-grid/solar-reflective-system-with-hydrogen-energy-accumulation/689/

  8. Tonchev
    07 Jan 13
    12:25 am

    Където и да живееш можеш да си нпарвиш домашна тиха вятърна турбина за слаби ветрове – примерно такава

    http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=abI_OqjESSo&list=UUM04QgZ5SrIa93ASKNLZEog

  9. инж.Николай Л. Ангелов
    07 Jan 13
    1:59 am

    Възможно е господин Гинев и малко да съм попресилил нещата, но инвистициите в случая са по-важните, а те както и Вие твърдите са немски. Важното е , че парите от търговията с електроенергия в Германия се прехвърлят само от единия джоб на немеца в другия му джоб. За разлика от тук при нас. А немците си имат и собствено производство мощни вятърни турбини – „SIEMENS“ – може и бартери да правят, ние едва ли бихме знаели това, а и не е толкова важно. Както и със соларите. Силните икономики се поддържат и крепят. Не е ли вярно?
    Поздрави за Вас и за вашият син : инж. Н. Ангелов

  10. Tonchev
    07 Jan 13
    10:26 am

    както и да се прехвърят парите от енергетиката в Германия, печалбите на всички ги плащат крайните потребители. А ние понеже сме бедни трудно плащаме за топло и светло. В София, например, 80% от хората не си плащат парното. А пък в циганските квартали почти не плащат ток. Това са фактите. И насила хората отиват в децентрализираната енергетика, в която всички сме били до края на 19-ти век..

    Минимум 2 000 000 печки и камини у нас работят зимата всеки ден, предимно с крадени дърва, но с лошо КПД. То може да се увеличи чрез слаганнето на дъпълнителни кюнци, но не се прави, защото хората ги мързи и не знаят. Все пък, дървата са крадени, но не са безплатни. но психологичски са „на далавера“ А дългите кюнци могат да увеличат КПД с поне 10% , съответно с 10% – по-малко ще секат, прекарват и съхраняват дърва.

    По-богати имат енергоикономично отопление с климатици, защото се използва топлината на външната среда. Но и то може да стане по-ефективно – примерно така:
    http://greenclips.eu/bg/smart-grid/super-high-efficient-heat-pumps-supplied-with-tempered-air-by-waste-heat/509/

  11. Tonchev
    07 Jan 13
    10:27 am

    А още по-богатиге могат да черпят ток за компресора и вентилаторите климатиците си от фотоволтаици например –
    виж видео
    http://greenclips.eu/bg/smart-grid/off-grid-zero-energy-house-with-solar-modules-boosted-by-light-reflectors/585/

  12. Петко
    26 Jan 13
    3:19 pm

    Много моля, не цитирайте числа, ако не сте сигурни как се пишат!
    Например:“ 20 000 000 млн.“ – това не са Двадесет милиона, а Двадесет трилиона. Ако смятате, че 5 – 6 нули са от значение, запомнете: 1 млн.= 1 000 000

  13. Георги
    29 Jan 13
    1:28 am

    @ Атанас би ли ми дал повече информация относно изречението от пост 36 : Въгл.двуокис не е опасен газ по простата причина ,че се “измива“ от дъжда – кръговрат който малко хора разбират и затова се манипулират хората.
    Благодаря!

  14. Атанас
    29 Jan 13
    5:00 pm

    Въглеродният двуокис е разтворим във вода, при което той спонтанно се преобразува във въглеродна киселина (H2CO3) и обратно в CO2 нужен за фитопланктона в океаните – http://www.ifrvarna.com/?p=1368 даващи 60% от кислорода на Земята а според НАСА 85%
    На сушата “киселите“ дъждове разрушават калциево-силикатните минерали и освобождават йони на калций и бикарбонат и т.н.
    Кръговрата на СО2 е такъв в общи линии и парниковият ефект/Уикипедия/ се дължи 60% на водните изпарения 30% на СО2 и т.н. – когато се увеличава СО2 се затопля и се изпарява повече вода която от своя страна “измива“ СО2 и така кръговрат.

  15. Атанас
    29 Jan 13
    5:22 pm

    ето още http://www.spisanie8.bg/%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%B8/%D0%BD%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%B0/1016-%D0%B7%D0%B0%D1%89%D0%BE-%D0%B5-%D1%81%D0%BE%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%BE-%D0%BC%D0%BE%D1%80%D0%B5%D1%82%D0%BE.html

    Кръвта ми кипва когато слушам как се продават СО2 емисии и ще глобяват България за СО2 при факта ,че 27 -те в ЕС и Австралия отделят само 15% от СО2 ,а другите 85% са на Китай,САЩ,Индия,Русия,Япония и Канада отказващи да подпишат протокола от Киото.

  16. Tonchev
    29 Jan 13
    5:46 pm

    Екологичните проблеми не са решени и няма да бъдат решени от международни протоколи, които не са подписани от главните замърсители- но у нас има не само екологични, но сериозни здравни проблеми със замърсяването на въздуха, например в София, а това може да се реши и
    с ел кола – направи си сам
    виж как
    http://tonchev.net/bg/hydrokinetic-power/a-newly-developed-hybrid-car-do-it-yourself/703/

  17. Венци
    04 Feb 13
    11:21 am

    Енергийната мафия е много влиятелна във всички държави и несе допуска хората частно да си правят панели и продават ток ,което бе заменило почти всички тец ове.

  18. Tonchev
    04 Feb 13
    2:18 pm

    по принцип е така. Мафията иска всички да ѝ плащат. Но ако си направиш ток сам в къщи едва ли някой ще те спре

    например така

    http://tonchev.net/bg/smart-grid/zero-energy-home-with-novel-solar-inverter-circuit-of-roof-pv-modules/643/

    както и ако с такъв ток си зареждаш колата – едва ли някой ще те спре
    виж как

    http://tonchev.net/bg/hydrokinetic-power/a-newly-developed-hybrid-car-do-it-yourself/703/

  19. Ангел
    28 Feb 13
    11:14 am

    „Германия показва на света ползите от отказа от ядрена енергия“

    Да, германия показва ползите от тока за от ядрена енергия чрез 20 евроцента за киловатчас цена към крайния потребител, още по-висока цена за индустрията, комбинирана с микросривове на енергийната мрежа дължащи се на прекалено високия процент неконтролируеми производствени мощности, които водят до милиони евро директни загуби на индустрията.

    Страхотни постижения, ама хайде да не тръгваме по германския модел в енергетиката, че май е на път да съсипе най-силната европейска икономика, та не ми се ще да виждам какво би направил с нашата.

  20. Ангел
    28 Feb 13
    11:21 am

    „Венци
    04 Feb 13
    11:21 am
    Енергийната мафия е много влиятелна във всички държави и несе допуска хората частно да си правят панели и продават ток ,което бе заменило почти всички тец ове.“

    А ти смятал ли си колко ще ти излезе себестойността на тока, ако си направиш централа за домашни производство? Никой не ти пречи да си направиш централа за собствена употреба. Да де, но ти излиза два пъти по-евтино да си купиш тока от мафиотското ЕРП. Толкова по въпроса за великите фотоволтаини технологии. Прекрасни са за космоса или за колонизация на Марс например. Но тук на земята имаме далеч по-ефективни алтернативи.

  21. Ангел
    28 Feb 13
    11:23 am

    „Tonchev
    29 Jan 13
    5:46 pm
    Екологичните проблеми не са решени и няма да бъдат решени от международни протоколи, които не са подписани от главните замърсители- но у нас има не само екологични, но сериозни здравни проблеми със замърсяването на въздуха, например в София, а това може да се реши и
    с ел кола – направи си сам
    виж как
    http://tonchev.net/bg/hydrokinetic-power/a-newly-developed-hybrid-car-do-it-yourself/703/

    Тончев, аз пък си купих електровелосипед сглобен от приятел. Само където се оказа че реалността не е такава каквато я описват по рекламите. Така че я сподели с нас какви точно батерии да ползваме, за да се предвижваме на електрическа тяга? 🙂

  22. Ангел
    28 Feb 13
    11:28 am

    „Tonchev
    07 Jan 13
    12:25 am
    Където и да живееш можеш да си нпарвиш домашна тиха вятърна турбина за слаби ветрове – примерно такава

    http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=abI_OqjESSo&list=UUM04QgZ5SrIa93ASKNLZEog

    А преди няколко години като те питах за домашните турбини помниш ли какво ми отговори? Че нямало смисъл, защото турбината няма да се изплати за целия и живот. 🙂 А сега ги рекламираш. Може би защото правиш такива? Тогава дай малко конкретика за параметри и цени. Ако междувременно се е променила ситуацията с технологиите е добре да знаем.

  23. Tonchev
    28 Feb 13
    12:24 pm

    технологиите за вятърните турбини не са се променили съществено през последните години, но пък токът здраво поскъпна

    И все повече има икономически смисъл за домашната енергетика. Междувременно през последните години неколкократно поевтиняха фотоволтаиците и затова сега хибридните ветро фотоволтаични системи са най-изгодни.

    А енергоакумулацията може да бъде през водород
    например така
    http://tonchev.net/bg/smart-grid/solar-reflective-system-with-hydrogen-energy-accumulation/689/

  24. Ангел
    28 Feb 13
    12:57 pm

    Водород за домашни системи??? Сериозно ли го предлагаш това? А каква е цената на горивните клетки в момента? И какви са загубите при съхранение на водорода? Всички загуби имам предвид, включително дифузията на водород през тръбопроводите и стените на бутилките, енергийните загуби при компресия и тнт. Съгласен съм че за стационарни домашни системи има логика да се ползва водород. Но за целта е нужно сериозно поевтиняване на горивните клетки. Последния път като проверявах себестойността на акумулирането на енергия под формата на водород беше значително по-висока от тази на обикновените електролитни акумулатори. Но съм съгласен че има потенциал за поевтиняване тук.

Добавете коментар

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>