GreenTech-BG

Българският сайт за зелени технологии

Високоволтови постояннотокови линии спомагат за развитието на ВЕИ

December 20, 2012

1_1_1_vindkraft

Световният лидер в областта на електрическото и автоматично оборудване ABB подписа договор за 130 милиона долара за доставка на подводна електропреносна линия, която ще свързва финландския остров Åland и сушата. Връзката ще бъде с дължина 158 километра и капацитет да пренася 100 мегавата. Åland е автономна финландска провинция и в момента се снабдява с електроенергия от Швеция чрез променливотокова връзка, както и от собсвено електропроизводство от ВЕИ и резервни мощности на изкопаеми горива.

Новата високоволтова постояннотокова връзка (HVDC – High Voltage Direct Current) ще направи провинцията независима от доставките от Швеция и от резервите на база изкопаеми горива. Очаква се използването на електричество от възобнновими източници да се повиши значително.

aland_karte

“Новата високоволтова постояннотокова електропреносна линия включва специални елементи като активно поддържане на променливотоковия волтаж, което води до по-голяма стабилност на мрежата и възможност за уникален „black-start“, което означава по-бързо възстановяване на мрежата в случай на излизане от строя. Системата е подготвена за мултитерминална конфигурация, което позволява допълнително захранване от различни генериращи мощности, като бъдещите вятърни паркове.“

“Технологията позволява подземен и подводен пренос, комбинирани с различни екологични предимства – неутрални електромагнитни полета, по-безопасни кабели и компактни конвертиращи станции. Това е идеалното решение за свързване на отдалечени електрогенериращи мощности като ВЕИ-централи, със мрежата на сушата, като се преодоляват проблемите с разстоянията и ограниченията на мрежата при стабилен пренос и минимални загуби.“

Неотдавна ABB завърши мащабен проект за свързване с HVDC-линии в рамките на проекта East-West Interconnector – подводна и подземна електропреносна линия между Англия и Ирландия, с капацитет за пренос на 500 мегавата. Официалното откриване се състоя на 20 септември 2012 г. Дължината и е 261 километра, от които 186 километра под водата и 75 километра на сушата.

По материали от: Clean Technica

Био на автора: Севдалина Пеева:
Публикувам в Greentech-BG от февруари 2008 с фокус зелени технологии и иновативни решения, които ще помогнат да живеем в един по-чист свят.
Теми: HVDC, високоволтови постояннотокови линии, вятърна енергия, енергия от ВЕИ

  1. PYMEH
    22 Dec 12
    5:24 pm

    Абе хора, Вие въобще четете ли това което публикувате. Какво е заглавието:“Високоволтови постояннотокови линии спомагат за развитието на ВЕИ“
    А какво показва клипчето: Как на променлив ток се повишава напрежението, после се изправя, минава по кабела и от другата страна обратното упражнение, става пак променливо, (2.21 мин) въпреки че там е объркано, защото са копирали текста от клипчето малко по-рано. Та не разбрах как това помага за развитието на ВЕИ???

  2. Tonchev
    22 Dec 12
    8:03 pm

    така е Румене. Това едисоново решение от 19-ти век се предлага с трансформаторите на Тесла от 20 век като новост през 21 век !!!!
    Иначе още от миналия век има такива линии. А през 1975 г. у нас се обсъждаше варианта 750 kV линията от СССР, дали да бъде на постоенен или на променлив ток. Напарви се на променлив, а от 20 годиние не работи, защото няма причина за това.
    иначе за домашната енергетика се ползват и двата вида тока
    виж как
    http://www.starton.biz/eco-buildings/insulating-photovoltaic-panels-for-cladding-a-roof-or-facade-of-a-building/60/?lang=bg

    както и в електроколите
    http://tonchev.net/bg/hydrokinetic-power/a-newly-developed-hybrid-car-do-it-yourself/703/

  3. Joro
    23 Dec 12
    2:08 pm

    Румене, не ти разбрах недоболството. Посазан е принципът на HVDC..

    Прави преносът по-евтин / ефективен след изграждане на съответната инфраструктура.
    Обикновено голям енергиен добив от източници на възобновяема енергия е възможен на рядко или незаселени места, които често са отдалечени.

  4. инж.Николай Л. Ангелов
    23 Dec 12
    4:34 pm

    Браво, Joro! Вдигам палеца нагоре!

  5. Tonchev
    23 Dec 12
    5:50 pm

    то е добре преносът да е ефективен, но все пак, следва да помним, че ако няма пренос е най-ефективно – например така
    http://greenclips.eu/bg/smart-grid/zero-energy-home-with-novel-solar-inverter-circuit-of-roof-pv-modules/582/

  6. Tonchev
    23 Dec 12
    5:53 pm

    също е възможно, вместо пренос по електролини, да се съчетае преносът с линейна електрогенерация.
    Като на долното видео
    http://greenclips.eu/bg/patented-vehicle-solutions/synergy-of-noise-protection-and-power-generation-by-solar-pv-modules-and-low-noise-bird-friendly-vertical-axis-jet-blade-wind-turbines/600/

  7. PYMEH
    27 Dec 12
    7:48 pm

    „променливотоковия волтаж“ – някой може ли да ми обясни това нещо от статията?

  8. инж.Николай Л. Ангелов
    27 Dec 12
    9:50 pm

    Какво да ти обяснявам, Румене, като не знам колко и какво знаеш в областта?!
    Но израза е правилен и напълно ясен за специалисти по електротехника и имащи поне някаква представа как се поддържа и управлява динамично натоварването и честотата на мрежата.

  9. PYMEH
    29 Dec 12
    1:28 pm

    Средно образование: Техникум по електротехника “ Г.С. Раковски“ Стара Загора
    специалност „Ел. обзавеждане на промишлени предприятия“ и един от двамата в многогодишната история на техникума, взел 5-ти разряд (7-ми е максималния след доста години стаж и изпити)

    Висше образование: Технически университет София – машинен инженер
    специалност „Комплексна механизация и поточни линии“

    Така че, както е казал Цицерон : „Моля Ви, спрете да ми говорите с общи приказки“
    Давай конкретно на въпроса

  10. Joro
    29 Dec 12
    5:02 pm

    Не е баш за автобиография тука, ама айде…

    Получило се е загубване в превота: „The HVDC system incorporates special features such as active AC voltage support providing greater network…“, какво толкова е станало, голяма работа. Тематиката на сайта е за зелени технологии, а не обучение по електротехника. В българският език вместо волтаж се използва напрежение. Няма „Хай волтаж“, има „Високо напрежение“. И ако променливотоково напрежение пак ти се вижда глупаво, виж че и те така се изразяват.

  11. Joro
    29 Dec 12
    5:06 pm

    Ако пък искаш да обясним какво е ток, напрежение, фаза, фазово отместтване, активно и реактивно съпротивление няма проблем.

  12. Joro
    29 Dec 12
    5:14 pm

    Един електроинженер, който дълги години се е занимавал с елекрозадвижване ми обясняваше, че пи е 22/7… Краставичар да вика на тиквичките краставици! после му казах да изпълни 4 действия:
    – да си извади джиесема;
    – да включи на калкулатор;
    – да го включи в режим сайънтифик;
    – Да натисне пи и да види какво се изписва

  13. инж.Николай Л. Ангелов
    29 Dec 12
    5:15 pm

    Ако беше, Румене, завършил електроинженерство, специалност „Електрически централи, мрежи и системи“ нямаше да питаш какво означава горния израз. Или пък ако беше работил като оператор на водно електрическа централа. Но вероятно смяташ ,че само ти знаеш как може да бъде обяснен горният израз. Е, ЛЪЖЕШ СЕ.

  14. Tonchev
    29 Dec 12
    8:02 pm

    терминологията е важна, за да се разбират хорат. Но и за тези, които не знаят терминология е ясно, че има ли пренос на енергия има и загуби по преноса – това е простата истина. И затова е най-добре да няма пренос, или ако има да е поне безтрансформаторен. Това прилича на модела на Едисон от 19-ти век.
    Но от тогава и досега алчността на централизиранте енергокопрации расте, както и на всички други. И това естествено тласка хората към децентрализирана енергетика с минимален пренос и загуби.
    А може и така
    http://tonchev.net/bg/smart-grid/off-grid-zero-energy-house-with-solar-modules-boosted-by-light-reflectors/676/

  15. Tonchev
    29 Dec 12
    8:07 pm

    за децентрализираната енергетика е изгодно електрогенерацията да става по линейни електроцентлали, които да изпълняват ролята и на преноса на електричество
    като на това видео
    http://tonchev.net/bg/smart-grid/solar-powered-charging-stations-of-e-cars/665/

  16. Tonchev
    29 Dec 12
    8:10 pm

    А пък линейните електроцентрали, когато са по пътищата, са най-удобното място за зареждане на електроколи

    виж видео

    http://greenclips.eu/bg/patented-vehicle-solutions/synergy-of-noise-protection-and-power-generation-by-solar-pv-modules-and-low-noise-bird-friendly-vertical-axis-jet-blade-wind-turbines/600/

  17. PYMEH
    02 Jan 13
    3:25 pm

    Честита 2013 година на всички. Живот, здраве, приятели и пари !

  18. Joro
    02 Jan 13
    4:28 pm

    Благодаря!
    Честита и на теб!
    И на всички!
    Здраве, щастие и късмет!

  19. PYMEH
    12 Jan 13
    6:55 pm

    Тези седмици около празниците почетох доста за HVDC.
    Направих си следните изводи:

    НА БИЗНЕС НИВО

    1 до 3% от електроенергията се пренасят по HVDC – много малко

    Има много малко специалисти които разбират от HVDC, 1-3% и от тях няма в България,

    HVDC се ползва само за пренос на електроенергия, никъде до краен клиент(консуматор)

    Навсякъде между електроразпределителни дружества(монополисти)

    В края на HVDC винаги се минава на променлив ток

    Няма начин да стигне до краен клиент поради същите причини спрели Едисон навремето да захрани кварталите с постоянен ток, дебелината на кабелите, които може да си позволи за огромния ток до отделните клиенти

    Не се прави за отдалечени места и малки групи консуматори, защото е неизгодно финансово за монополистите

    НА НИВО ЕДИНИЧЕН КЛИЕНТ

    Не се знае на колко волта да получи захранването:
    +5V, +12V, +24V или + – 12V и маса или дори +48V или ще се доставят по няколко наведнъж по няколко инсталации

    Преработка на инсталациите с много по-дебели кабели за да поемат по-големия ток

    Уникални уреди в къщи за да работят на новото захранване, като се почне от зарядни за мобилни и се стигне до печки, телевизири и перални

    За поддръжка ще минат години да се обучи персонал да ги обслужва и ремонтира, ще е кошмар.

  20. Tonchev
    13 Jan 13
    1:36 am

    да – браво Румене.Като си чел, сигурно си разбрал, че Дженерал електрик още през 19-ти век са започнали комерсиален пренос на енергия с DC. А пък трамваите у нас (и не само) от преди повече от век са на DC. И съответно се пренася DC. Първите ел крушки у нас (и не само) също са светили с DC, естествено и преноса му. Всички тези неща ги знаят твърде много хора у нас. А тези които не знаят, можи би си мислят, че преносъг на DC e новост.

    А пък да произведеш водород от вода пак трябва DC. И от фотоволтаиците пак се получава DC за електролеана на водата, например – може и по тази схема

    http://tonchev.net/bg/smart-grid/solar-reflective-system-with-hydrogen-energy-accumulation/689/

  21. Tonchev
    13 Jan 13
    1:44 am

    Променливият ток и HVDC се ползават в централизирани енергийни системи. А за домашни системи не е важно къкъв ток ползваш.
    Важно е да не плащаш печелбите и корупцията на монополиста
    Ето така в къщи „направи си сам“
    http://tonchev.net/bg/smart-grid/off-grid-zero-energy-house-with-solar-modules-boosted-by-light-reflectors/676/

  22. Tonchev
    13 Jan 13
    1:47 am

    Ако си правиш ток в къщи можеш с част от него да си зареждаш ел кола, Но, ако искаш да ходиш надалеч и по-бързо можеш да си направиш хибрид – „направи си сам+

    http://tonchev.net/bg/hydrokinetic-power/a-newly-developed-hybrid-car-do-it-yourself/703/

  23. PYMEH
    13 Jan 13
    2:47 pm

    Тъй като трамваите се захранват с постоянен ток със сравнително ниско напрежение, предаването му на големи разстояния би било съпроводено с прекалени загуби. Затова, на определени места по линията се поставят подстанции, получаващи от мрежата променлив ток с високо напрежение и го преобразуват в постоянен ток с напрежение, подходящо за трамвайната контактна мрежа.

    Трамвай
    от Уикипедия

    Двигателите на трамвая най често са електромотори, работещи на постоянен ток. Въвежда се и електроника, позволяваща преобразуването на постоянния ток, с който се захранват трамваите в променлив, което позволява използването на електродвигатели с променлив ток. Предимството на последните е, че техническото им обслужване и ремонт са много по-прости (асинхронните двигатели на променлив ток нямат бързо износващи се токоприемни четки и триещи се елементи).

    пак от там

  24. Tonchev
    13 Jan 13
    4:05 pm

    Да Румене, така е. Но HVDC и HVAC винаги са част от централизирана система. Но дори и в централизираната система може да няма отделни HVDC и/или HVAC, – Ако електроцентралите са линейни
    например по този патент

    http://greenclips.eu/bg/patented-vehicle-solutions/synergy-of-noise-protection-and-power-generation-by-solar-pv-modules-and-low-noise-bird-friendly-vertical-axis-jet-blade-wind-turbines/600/

  25. Joro
    13 Jan 13
    10:50 pm

    HVDC не ползва ли свръхпроводящи кабели или си лъжа? Това значи, че в кабела се поддържа криогенна температура, за да работи свръхпроводника. Това става с втечнен газ – азот или по-вероятно хелий, че високотемпературните свръхпроводници не са гъвкави при норвални температури и могат да си изключат свръхпроводимото състояние заради силното матнитно поле, които ще се получи при протчане на тока. Идеята на това нещо е да е магистрала. Е, ако крайният клиент е завод, може и да е възможно…

    За домакинствата – хипотетично – всички консуматори се правят за променлив ток. За постоянен ток в домакинството трябва да се наложи нов стандарт, но друг проблем няма, но този не е малък.

    От 10 г за захранване на електронитка не се ползват мрежови трансформатори (за 50 Hz), а импулсни, преди които напрежението се изправя с Грец схема, филтрира се с кондензатор – електролитен – десетки до стотици микрофарада, и става постоянен, като от батерия. След това ке подава на осцилираща схема, която прави тока на импулси и го подава на импулсен трансформатор. Така намаляваме десетки пъти обема на трафа за пренасяне на единица мощност. Подобна схема можеш да видиш дори в компактна флуоресцентна лампа за 2 лв. Днес в домакинството мрежов траф съм виждал единствено в микровълновите печки.
    Така че цялата електроника може без оскъпяване да се направи на постоянен ток.
    Нагревателните уреди нямат отношение към прав – променлив ток, освен ако нямат включена електроника. Светодиодното осветление ще работи най-ефективно на ниско напрежение и постоянен ток. Вссъщност не сме каззали какво искаме – прав 220 или 12 V? При всички случаи обаче, преходът ако има такъв няма да е евтин за никого. Най малкото човек ще трябва да си купи адаптер, ако иска да си служи с досеганата техника.
    Електрозадвижването – безчеткови мотори за постоянен ток, които се управляват електронно има от доста време и мисля, че в тролееите ги ползват. Навсякъде по заводи или където има електротранспорт се ползват синхронни мотори със свързан преди тях инвертор на честота, за да си регулират оборотите.

  26. Tonchev
    15 Jan 13
    10:43 pm

    Жоро, без никакво съмнение постоянният и промевливит ток имат свои предимства. И естествено това проект е на конкретния проект. но когато става за домашна инсталация на фотоволтаиции е добре да има и двата вида токове, за да се ползват масовите електроуреди

    Например такъв проект
    http://tonchev.net/bg/smart-grid/energy-plus-building-according-to-issued-patent-bg-65691-b1-as-a-part-of-smart-grid/310/

Добавете коментар

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>