GreenTech-BG

Българският сайт за зелени технологии

Спирането на газовите доставки показва нуждата от Европейски Енергиен Картел

January 15, 2009

news-graphics-2007-_646969a

Представяме ви със съкращения статията на  Matthew Lynn, публикувана вчера на страниците на авторитетното издание Bloomberg.

„Насред лютата зима руската компания Газпром си играе на политически игрички с доставките на газ за континента. През изминалата седмица спор с Украйна относно транзита през нейна територия заплаши Европа с недостиг на газ. ЕС успя да договори компромисно решение, така че газовите доставки да бъдат възстановени. И все пак, способността на Русия да отваря и затваря кранчето беше демонстрирана отново.

Европа се нуждае от сериозен размисъл как да отговори на Руския енергиен империализъм. През 1940 година беше сформиран North Atlantic Treaty Organization- военен съюз, замислен да създаде обединен фронт срещу заплахата от Съветския комунизъм. Днес Европа има нужда от петролно-газов еквивалент, за да даде координиран отговор на заплахата от спиране на енергийните доставки.

„Европейците ще се фокусират /надявам се/ върху това, какво могат да направят заедно, за да засилят своята енергийна сигурност: да изградят действащ газов пазар, да инвестират повече в инсталации за съхранение на газ и да потърсят алтернативни доставчици”- казва Katinka Barysch – Директор на Center for European Reform в Лондон.

Няма да сгрешим ако кажем, че Русия използва своите огромни енергийни ресурси за да възстанови своето влияние на световната сцена.

Около 80 % от клиентите на Газпрпом в Европа получават своите доставки през тръбопроводи, пресичащи територията на Украйна. Руският износител доставя около ¼ от цялото количество газ за Европа.

Това обаче не е първият случай на спиране на газовите доставки. През 2006 Русия също прекрати подаването на газ за Европа през Украйна за 3 дни.

Последният спор изглежда решен.Но той е поредна демонстрация, че Европа е опасно зависима от руските енергийни доставки.

Няма никаква тайна с какво се сблъсква в момента Русия. Когато цените на енергията се понижават по целия свят, нейната икономика среща големи затруднения. Стоковата борса и рублата се сринаха. Русия разчита единствено на приходите от енергийни ресурси за да изплува. Тя се нуждае от раздвижване на пазара.

Наред с осигуряването на храни, сигурността на енергийните доставки е едно от най-важните задължения на всяко правителство. Така че как ще отговори Европа на изнудването? Като оформи картел от купувачи. Един енергиен аналог на НАТО, който ще има четири основни задачи.

Първо – да се вземе решение какъв процент от доставките на петрол и газ е безопасно да се доставят от Русия. Най-добрият начин за поддържане на пазара в добра форма е да имаш голямо разнообразие от доставчици, които се конкурират помежду си.
Поради своята географска близост Русия винаги ще бъде основен доставчик за Европа. Но не бива да бъде единственият. На енергийните доставчици трябва да се напомня, че клиентът е цар. Ако доставчикът мисли, че той е шефа, клиентите просто трябва да отидат другаде.

Второ – канали за доставка трябва да бъдат изградени между различните европейски страни. Така ако газовите доставки за една страна бъдат спрени, то те да могат да се компенсират от друго място.

Трето – трябва да бъдат създадени резерви от алтернативни енергийни източници. Втечнен газ, например. Ако имате достатъчно резерви, подобни спирания могат да бъдат далеч по-лесно преживени.

Четвърто – Европа трябва да инвестира още по-активно в алтернативни енергийни източници. Досега на енергията от вятъра и морските вълни се гледаше само като на щадящ природата начин за добив на енергия. Но всъщност те допринасят за по-голямото разнообразие от източници на енергия. Така че има вече две важни причини да се изграждат повече вятърни паркове.

Естествено, Европа се нуждае от руските енергийни доставки. А Русия се нуждае от европейските пари. Европа може да намери и други източници на енергия. И с течение на времето със сигурност ще го направи. Но за Русия е трудно да намери други клиенти за своите нефт и газ.

Историята учи, че обединяването на Европа срещу Русия води до мирно решаване на проблемите. Това проработи по време на Студената война, въпреки че тя продължи цели 40 години. То може да проработи и при газовите войни.”

Оригиналът на статията можете да намерите на страниците на www.bloomberg.com

Био на автора: Севдалина Пеева:
Публикувам в Greentech-BG от февруари 2008 с фокус зелени технологии и иновативни решения, които ще помогнат да живеем в един по-чист свят.
Теми: алтернативни енергийни източници, енергийна сигурност

  1. akafazov
    15 Jan 09
    12:25 pm

    Свежо: Всичко добре, само този картел не ми е ясно какво трябва да означава. По принцип съм скептичен към всякакви комитети, организиции и сдружения които контролират и регулират. Вярвам в свободата и независимостта, затова смятам че енергията трябва да е децентрализирана и частна. Отделни къщи, кооперации, квартали и градчета трябва да бъдат самостоятелни и да произвеждат сами енергията. Това е решението. Ако обаче имаме централизиран модел, както е сега, независимо дали ще е газ, въглища, ядрена енергия та дори и ВЕИ, то имаме нова версия на същият проблем.

  2. Всичко добре, само този картел не ми е ясно какво трябва да означава. По принцип съм скептичен към всякакви комитети, организиции и сдружения които контролират и регулират. Вярвам в свободата и независимостта, затова смятам че енергията трябва да е децентрализирана и частна. Отделни къщи, кооперации, квартали и градчета трябва да бъдат самостоятелни и да произвеждат сами енергията. Това е решението. Ако обаче имаме централизиран модел, както е сега, независимо дали ще е газ, въглища, ядрена енергия та дори и ВЕИ, то имаме нова версия на същият проблем.

  3. Севдалина Пеева
    15 Jan 09
    1:42 pm

    Тук картел да се разбира в преносен, а не в пряк смисъл 🙂 Картел срещу картелизма 🙂

  4. Хммм не съм много сигурен. Възможно е от Блумберг да подготвят почвата за нови регулации на енергията като прокарват идеята за нужда от картел. От опит обаче е ясно, че такива организации са винаги манипулирани и използвани за частни интереси, а волята на народа остава незачетена. Това винаги се е правило и ще се опитват да го правят и в бъдеще.

    А по въпроса за газта, Русия, Украйна и ЕС – хммм. Сигурен съм, че там играят други фактори и ние си нямаме и на идея какъв е всъщност повода за цялата тая дандания. Определено не е това което се лансира по медиите.

    За пример ще дам цената на петрола. От $50 стана $150 за 1 година!!! Как е възможно това!? И какво казват медиите, ами имало много ползване. Сега като е под $40 какво казват – ползването е намаляло. Някой вярва ли на такива глупости!?!? Да не говорим за цената на златото например или на долара. Там манипулацията е още по-очевидна. Така че аз не претендирам да разбирам какво точно се случва, единственото което знам е че официалната теория е пълна глупост. Сигурен съм че това се отнася и за газта. Ние не сме в час и не знаем правилата на играта, единствено плащаме и носим последствията.

    Скептичен съм, защото Блумберг отдавна са една от най-мощните пропагандни машини в Америка и света.

  5. Севдалина Пеева
    15 Jan 09
    2:18 pm

    Добре, може и така да е, обаче пък защо да не видим каква „дезинформация“ върви извън БГ, писна ми от редовния репертоар на нашите медии, малка смяна на плочата един вид 🙂
    За разлика от теб на мен ми звучи доста логично…с което не претендирам, че това е цялата и единствена истина.
    Съгласна съм най-вече със следните две неща:
    1/ пълната зависимост трябва да се избягва /това взето дори в много по-генерален смисъл, не само по отношение на енергийни източници/ на всяка цена
    2/ голямото достойнство на сектора за добив на енергия от ВЕИ не е само в ниските емисии на СО2 – а именно в това, че дава алтернатива на main-stream енергията

  6. Ето какво виждам днес:

    Европа се нуждае от енергийно НАТО

    Какво става тук!!!!!!!!!!!!!!!!!!???????????

  7. 8x8
    15 Jan 09
    4:09 pm

    историята учи ,че нищо не е научил авторът. или се прави на умен.1812, 1941-44 все обединена европа срещу русия. хайде сега пак. битката за територия,разбирай -ресурси не есвършвала и няма да свърши. въпросът на кой порядък ще се води ? на ниво дивак ,на ниво цар( така са се нарицхали някогашните мутри) на ниво капитал (от около 200-250 години насам) или нещо друго при наличие на атомно оръжие и нови технологии . виждам че сте младежи, вие му мислете , 8×8 сигурно ви говори нещо за мен. впрочем този форм е доста интелигентен.

  8. Севдалина Пеева
    15 Jan 09
    4:52 pm

    Благодаря за оценката 🙂
    Надявам се да намерите много интересна информация в нашия сайт!
    И разбира се дано борбата за ресурси да се води с дипломатически средства и с капитали, а не с оръжия, пази боже атомни!

  9. go_fire
    15 Jan 09
    10:45 pm

    Като чета изказванията на този господин „европеец“, се чудя да умра ли от смях или да си тегля куршума сам. Картел, за разнообразяване и защита на пазарната икономика. По-голяма глупост и на сън не мога да си представя. В който и да е учебник по политикономия, за който и курс в техникума пише точно обратното.

    Всяко картелно образувание има едничка цел да разбие пазарните принципи. И като сме тръгнали да се образоваме, защото явно човечеца нищичко не знае, това не е картел, дори в преносен смисъл! Нарича се моноксон и е точно на диметрално разположената страна на пазарното нервенство. Как може аз на бутилка Балантайнс, който не помня кога завърших да го знам, а този простак не, просто няма да коментирам.

    Обединена европа се противопоставяла успешно на Руската империя или наследниците ѝ?!?!?!?

    Явно аз и Кафазов сме учили друга история, защото такъв случай не познаваме. Дори в най-новата история. СССР не загуби студената война. Тя се предде сама. По-точно Горби я предаде. И то на САЩ, не на някаква ЕО,ЕС или друга организацийка. Дори самите САЩ не си позволяват да кажат, че са спечелили. СССР еднолично взе решението. И не по икономически причини. Вземете който и да е статистически сборник от осемдесетте и вижте, кой е бил в криза и кой е бил с огромен растеж.

    Русия зависела от ЕС, моля??? Има голям потребител, три пъти по-голям от ЕС, който от 10 години настоява за газо и петропроводи. Казва се КНР.Руснаците се дърпат, вероятно от страх пред бъдеща икономическа мощ. Но дори Китай да не съществуваше, кой има проблем? Този, който държи една пета от света и половината природни богатсва или този който няма нищо, освен грозни хартийки? Русия е оцеляла и развила уникална култура хилядолетие без Европа, даже въпреки Европа. Европа пет дни без гас и е в колапс.

    И защо 80% от доставките идват от Русия? Пак икономически причини. Почти всеки друг доставчик е или невъзможен, или прекалено скъп, или няма достатъчен добив.

    И с едно ще се съглася с 8*8. Това, което показват едва ли има нещо общо с реалноста. И Русия хич не я еня на „европееца“, че „разбираш ли“ му е студено. Да сринеш една валута е лесно. EUR загуби половината си стойност седмица след като беше представена на валутния пазар. Всяка агитка от няколко спекуланта може да го стори. Въпроса е какво седи зад тази валута. В нашия случай нищо. В случая на Русия, твърде много. И те могат да си позволят да не им пука, че някой си играе на „свободен пазар“.

    Иначе да и аз като момичето дето подържа портала, чакам деня в който ще имаме изобилна, несвършваща енергия не зависеща от никакви добиви и источници. Нещо почвече вярвам, че ако не аз синовете ми ще го доживеят. Но дори тогава коренни промени в политиката не ще настъпят, защото тя зависи от Икономиката. Ние европейците винаги ще сме си слаби и жалки, руснаците и още няколко народа силни, и проспериращи. И това далеч няма да е заради газ, петрол или ВЕИ.

  10. Нормален
    16 Jan 09
    12:26 pm

    go_fire Каза,
    ––––––-
    ––––––-
    Да определяш руснаците и незнам кои други народи за проспериращи, а европейците за „жалки“ е мноооого меко казано идиотско.Напротив единствено в Еевропа са няколкото страни чиито народи наистина живеят в демогратични и проспириращи страни. А не извръщения в по-голяма като в Русия и другаде или в по-малка като САЩ степен. Кой в момента страда от кризата с газа на 100% България и Македония след това Словакия, Сърбия и в 15-20% Чехия, Румъния, Полша и прибалтика. Прави ли ти впечатление, че липсва дори и една „наистина“ европейска страна която да е намалила консумацията си дори и с 5%. Защо няма проблеми в Германия,Франция, Австрия, Швейцария и т.н. Ами отговора е много прост защото наистина страните са си осигурили алтернативи и резерви не за 10 дни, а за толкова месеца напред.
    И ЕС нямаше да има никакъв проблем, а мога да кажа и че Русия и Украйна нямаше да разиграват този водевил на негов гръб. Ако беше имал благоразумието да НЕ приеме страни които ОЧЕВАДНО не са за там. А ние сме №1 в списъка на тези чиито място не е там както и повечето „нови“ без Словения и Чехия и не повече от една до две други.
    Зад еврото не стояло нищо. Пълен майтап, стои най-голямата икономика в света която допреди присламчването на новите роби беше и най-човешката и социялно справедлива в света, с най високия стандарт на живот в света.Като ктандарт не е само парите които получаваш, ами и достъпа до качествени обществени услуги,права и свободи и среда на живот непознати никъде другаде на планетата. Преди да се появят робите с плоския данък без необлагаем мининум, съгласни да работят не по 10, а по 24 на ден без осигуровки за жълти стотинки, не много различаващите се от добитъка. Ние сме варварите които за 10 г. разрушиха всичко което народите на тези страни с кръв и пот са си извоювали за 200г.
    Да сега в ЕС има жалки народи и за съжаление ние пак сме №1.
    Великата Русия, Китая САЩ и не знам кой още. Какво им е великото на руснаците и китайците, че са с нашия жизнен стандарт ли то и Бразилия има гигантски ресурси е и, но и там от него се ползват 1% както и у нас. Кое им е великото на редовия американец, че ходи да мре къде ли не по света за да може еврейското роби да искара още дяколко десетки милиярда. Може би това че процента на бездомници и хора без здравно осигоряване е по-голям от България, че годишната им отпуска е по-малко от половината от европейската, че общаственото им образование и здравеопазване е поне 5 пъти по-лошо тяхното. Е вярно мноооото по-добре са от на но то пък ние сме едно сравнение.
    Наистина велики са страните от Скандинавския полуостров, Австрия Швейцария и още няколко в които хората все още живеят велико въпреки нас.

  11. Севдалина Пеева
    16 Jan 09
    12:56 pm

    Go fire, колкото и да не съм съгласна с нито една твоя теза, моля те не бъди краен – не умирай нито от смях, нито от собствен куршум – няма нужда. Поживей си в мъки, с тези демони, дето тровят душата ти. Рано ти е за спасение от ада, в който доброволно се потиш.

    Нормален, благодаря ти за куража да коментираш, защото напоследък това правят предимно как да се изразя по-точно – платените, лично заинтересованите и прочие, които имат повече от една причина да наричат черното бяло.

  12. Абе не харесвам много крайните мнение, където не са на мястото си. България, Русия, Европа и САЩ, аз не виждам голяма разлика между тях. Всички те се управляват от едни и същи хора, коита аз наричам глобалисти и корпоратисти, които се крият зад правителства и корпорации и използват ресурсите на планетата, а обикновените хора не са наясно за какво става въпрос. Е някои имат по-висок стандарт от други и са по-културни (сравнение западна европа с източна), но едно си остава равно – разграбването на правата на гражданите за сметка на елита. Това става навсякъде. Няма държава, която да е имунна от това явление и в крайна сметка ние обикновените хора сме го допуснали. Сега можем да се караме цял ден кой е по-зле и кой по-добре, но това до нищо не води.

    Това което искам да кажа е, че трябва да застанем зад стойностни каузи като алтернативни технологии, които могат да решат редица социални проблеми, а и политически. Можем да създадем енергийно изобилие от евтина енергия, имаме знанията и уменията и технологията. Трябват достатъчно потдръжници и веднъж когато такъв проект се осъществи хората ще имат пример че е възможно нещата да се променят към много по-добро и ще имат повече смелост да отстояват позициите си.

Добавете коментар

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>