GreenTech-BG

Българският сайт за зелени технологии

James Dyson създаде мощен вентилатор без перки

October 17, 2009

090913-dyson-fan-02
Малко изобретения са претърпели толкова незначителни подобрения колкото вентилатора. Дори щорите, сенниците и завесите са били обект на иновации в последните години. Но и добрият стар вентилатор най-после може да се похвали, че е на път да се промени, като зад привидно съвсем елементарна и опростена форма се крие инженерна находчивост от най-висша класа. James Dyson, британски изобретател е разработил подвеждащо прост на външен вид вентилатор без перки, който може да задвижи 450 литра въздух в секунда.

Първите вентилатори се появили в началото на 19-ти век в Близкия изток. След това около 1860 се появили първите вентилатори монтирани на тавана, Които били задвижвани от течаща вода и сложна система от ремъци и зъбни колела, Която често се грижела за повече от един вентилатор. Електрическият вентилатор се появил към 1880 година и така до днес – почти 2 века конструкцията му остава неизменно една и съща.

Но Dyson бил подразнен от начина, по който перките загребват въздуха и създават едно непостоянно течение с моменти на усилване и затихване. Неговият вентилатор без перки осигурява стабилно и равномерно движение на въздуха.

Как работи ще ви стане ясно най-добре от видеото, но ще се опитам и с няколко думи да опиша принципа на работа. Въздухът се засмуква в цилиндричната основа на вентилатора чрез технология, заимствана от самолетните двигатели. След това въздухът навлиза в кух пръстен, откъдето излиза през процеп с широчина едва 1,3 мм.

Тук идва тънкия момент, за чието усувършенстване са били нужни 4 години работа, тестове и изчисления. Когато въздухът напуска пръстена през процепа, той обтича вътрешния ръб, оформен като самолетно крило. Представете си самолетно крило, огънато в пръстен. Когато се сблъсква с профила на „самолетното крило“ въздухът се ускорява и създава зона от ниско налягане.

Въздухът, както и всеки флуид имат свойството да обтичат гладка повърхност – когато следва профила въздухът създава напор. Когато напуска пръстена, ниското налягане увлича въздухът извън пръстена – и се получава мощен поток. Това е съвсем елементарна физика, голямото инженерно постижение в случая е идеята да се използва профил на самолетно–крило.

„Ние осъзнахме потенциала на това „увличане”, или „усилване”, както и че той може да се засили като пропускаме въздуха през „рампа” – казва James Dyson – това беше начин да се отървем от перките.“ Вентилатор без перки има не само по-добър външен вид – той няма нужда от предпазна решетка, може лесно да се почиства, ползва съвсем малък мотор и въздушният поток може да се регулира.

Ако вече си мислите „Хубаво, ама никога няма да стигне до магазините” – Грешите! Новият вентилатор без перки се продава на цена от 299,99 долара при диаметър 10 инча. А ако ви се струва безбожно скъпо, спомнете си, че само преди няколко години „Blue Magic Mop” се продаваше по 70 лева… и даже нямаше мотор…

По материали от: livescience

Био на автора: Севдалина Пеева:
Публикувам в Greentech-BG от февруари 2008 с фокус зелени технологии и иновативни решения, които ще помогнат да живеем в един по-чист свят.
Теми: инженерни предизвикателства, иновативен дизайн, иновативни идеи, креативност

  1. Joro
    17 Oct 09
    1:16 pm

    С малко повече въображение и техниоческа мисъл може да се конструира и подобна безопасна вятърна турбина.

  2. Casper
    17 Oct 09
    1:31 pm

    „Случайно“ са пропуснати недостатъците на продукта, един от които е шумът който създава. Едва ли много хора заглеждат dB в описанието на продукта. Така че „случайното“ става „преднамерено“. 😉

  3. hm
    17 Oct 09
    2:08 pm

    а на бас, че все пак има перки в цилиндричната основа 🙂

  4. Joro
    17 Oct 09
    2:11 pm

    Има, да.. Турбина обаче.

  5. Joro
    17 Oct 09
    2:16 pm

    Casper, ти видя ли му спецификациите? Аз съм чел статията в оригинал, но не помня. Докато нямаш сравнение с обикновен вентилатор не можеш да върдиш. Шума би следвало да е като на сешоар в най-лошия случай.

  6. Casper
    17 Oct 09
    3:07 pm

    http://www.neatorama.com/2009/10/15/bladeless-fan-by-james-dyson/ Въобще не бучи…измислям си… 😀

    Всичко мога да твърдя…за разлика от „не-помненето“. Поради малката подробност че съм в „IT сферата“, знам какво означава 1 „сешоар“ допълнително да ти „ръмжи на главата“. И съм запознат с dB и спецификата на значителен брой вентилатори.
    „Едва ли много хора заглеждат dB в описанието на продукта.“ – те и други няма да помнят. 😀

    „This guy is in the business of selling overpriced stuff to suckers. Not that I have a problem with that, if you’re dumb enough to buy his snake oil then that’s your problem and good luck to Mr Dyson. A fool and his money etc.“

    „Потребители“ такива… Да купуваме заради идеята.

  7. Севдалина Пеева
    17 Oct 09
    3:27 pm

    Casper, благодаря за линка – оттам копирах видеоклипа.
    Между другото, виждам че посещаваш доста често сайта и най-често си недоволен от това, което намираш тук. Greentech-bg е отворен проект, така че можеш спокойно да разкажеш за нещата, които според теб са интересни, практични, полезни и наистина заслужават внимание. Виж горе в лентата “ Стани автор“. Поканата е напълно сериозна.

  8. Casper
    17 Oct 09
    4:02 pm

    „Между другото, виждам че посещаваш доста често сайта и най-често си недоволен от това, което намираш тук.“

    Едва ли влизам тук с единствената цел да критикувам. 😀
    Предпочитам да се взема предвид отношението цена/ефективност на всеки „продукт“ или идея. Имам достатъчно много „bookmarks“ с конкретни примери именно от тук. 😛
    А в конкретния случай… Липсата на перки тотално обезсмисля идеята да се постави в г**а на Mr.Dyson и да се включи.

  9. sand0
    17 Oct 09
    9:08 pm

    „С малко повече въображение и техниоческа мисъл може да се конструира и подобна безопасна вятърна турбина.“ – Joro

    Пълни глупости.

  10. Joro
    17 Oct 09
    9:23 pm

    sand0, аргументирай се. Или по добре недей, то се иска грамотност за това.

  11. Joro
    17 Oct 09
    9:40 pm

    Casper, за помненeто – не е имало цифри по които да сравнявам, по един запис не можеш да съдиш, най-малкото защото работиш кати IT. С какво го сравняваш? После и така да е, то може да се усъвършенства. Случайно пък и аз съм наясно с децибели и измерване на шум. Измервал съм октавни ленти и еквивалентно ниво на шум (LAeq). И шум на вентилатор над 400 kW съм измервал. А да видим ще се сетиш ли какво е това. И съм участвал в проект по обезшумяване на такова нещо.

  12. ktamen
    18 Oct 09
    1:38 am

    „С малко повече въображение и техниоческа мисъл може да се конструира и подобна безопасна вятърна турбина.“ – Joro

    Примамлива перспектива, ще свалим важните и тежки чаркове на вятърните генератори на земята, а перката ще се смали до неузнаваемост,
    ама просто с подобна идея няма как да се случи. Много машини са обратими, но тази очевидно не е от тях, и няма начин да стане обратима, това го разбираш не по зле от мен. Мисля, че просто си избързал да го напишеш преди да го обмислиш достатъчно. Предполагам, че можеш да изброиш доста начини, по които енергията на въздух с ниска скорост и налягане се превръща в енергия на въздух с по-висока скорост и налягане ама всички те са доста далеч от въпросния вентилатор.
    Иначе този Dyson май е същия дето е изобретил домашната прахосмукачка без торбичка. Вентилатора не вярвам да има подобен успех поради много причини, една от които, е че би трябвало да бъде по-шумен от обикновения аксиален вентилатор заради по-високите обороти, а и ще му трябва повече ток.

  13. Севдалина Пеева
    18 Oct 09
    10:19 am

    Да, Ktamen, прав си, точно той е създателят на прахосмукачката без торбичка.

  14. Joro
    18 Oct 09
    12:31 pm

    ОК, съгласих се, ktamen. Още повече, че не намерих едно нещо дето търсех, с подобен принцип. Но и ти не можеш да отречеш, че ще ако този вентилатор се обдухва отпред, ще възникне течение във вентилатора от решетката в стойката, към пръстена. Отделен въпрос е, че най-вероятно това течение няма дори да завърти турбината. И че най-вероятно такава турбина ще се включи при ураганен вятър. И каква е горната граница на ефективност на подобни „турбини“, но си струва да се помисли не толова за да се „изхвърлят“ движещиите се части (нали пак има турбина вътре), колкото за принципно по-безопасно соръжение. Един път за птиците (нали знаеш че се спират проекти за това, а нашичт вътърен парк – оня големия дето ББ го откри има радари, които спират перките ако засекат ято), но има и случай на откъснати и изхвъчали перки..

  15. ktamen
    18 Oct 09
    3:17 pm

    Никъде не съм писал да се „изхвърлят“ движещите се части, исках да кажа, че би било много хубаво, ако може да се монтират долу на кота нула, а не високо в небесата. Една от причините вятърните паркове да са толкова скъпи е много сложния транспорт и монтаж. Чудя се дали няма начин след като се произведат перките (а и мачтите), да се навият на руло, да се закарат на подходяща полянка, и след като се сглобят долу на земята компресор маркуч надуваме ги като детско балонче ще ги напръскаме с някакъв втвърдител и готово, или поне на мен така ми се иска. Ако парковете са високо в планината при якия вятър ще бъдат несравнимо по-ефективни, а и видовете птици, които летят толкова високо не са много, проблема е транспорта и монтажа не само на перките, а и на огромния кран необходим за монтажа. Риска да пострада някой, ако се разлетят лопатките също е много по-малък, хората обитаващи скалистите баири не са толкова много.

  16. Коста
    29 Jul 12
    7:37 am

    Чудно! Ще си направя нещо подобно да ми отвежда въздуха/дима от барбекюто! Няма да му се зацапва двигателчето с мазнотии. Има хляб /пържоли/ в тая работа…

  17. данчо
    21 Oct 12
    9:50 am

    Как може да се сдобие човек я тези продукти „марка“ в България ?

  18. Tonchev
    21 Oct 12
    11:14 pm

    сега не може, но не ти и трябва. купи си евтин китайски вентилатор и го захранвай с електричество от безплатен източник – слънцето.

Добавете коментар

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>