GreenTech-BG

Българският сайт за зелени технологии

Био-алтернативна батерия от Nokia

January 8, 2010


Като алтернатива на вездесъщите вече литиево-йонни батерии дизайнерът Daizi Zheng предлага елегантно решение – биобатерия!

Зарежда се с въглехидратен разтвор, който с помощта на ензими се разлага и се получава електричество. Дизайнерът обещава че неговата батерия ще издържа 3 до 4 пъти по-дълго с едно зареждане от масовите батерии за мобилни телефони, които се ползват в момента.

Всичко, от което се нуждаете, за да заредите тази биобатерия е да разделите с нея бутилката кола или чашата с алкохол – не изглежда като лош вариант, нали?


Какво остава в края на жизнения цикъл на биобатерията? Вода и кислород! И никакви токсични химикали – при производството, при ползването и при изхвърлянето!

По материали от: yankodesign

Био на автора: Севдалина Пеева:
Публикувам в Greentech-BG от февруари 2008 с фокус зелени технологии и иновативни решения, които ще помогнат да живеем в един по-чист свят.
Теми: Батерии, еко, еко джаджи

  1. Joro
    09 Jan 10
    10:08 am

    Интересно..

  2. Био-алтернативна батерия от Nokia | Нокия N Серии
    09 Jan 10
    11:02 am

    […] Share on Facebook […]

  3. Много интересно!

  4. Марин Ивановски
    10 Jan 10
    11:35 am

    „Много интересно“

    За пореден път се убеждавам, че хората ги мързи да мислят и вярват на всякакви измишльотини.

    Защо тази биобатерия е пълна измишльотина, ще попитате вие. Няколко причини:
    1- „дизайнерът Daizi Zheng“ – Работата на дизайнера е да определи външния вид на устройството, не неговата функционалност. Затова и дизайнерите рядко разбират от физични, химични и биологични процеси, както е и в случая.
    2- Въпреки че не е споменато, това е концепция, т.е. идея. Липсва прототип, който да покаже, че идеята е реализуема. Снимките които са дадени не са доказателство.
    3- Целта на дизайнера не е била да създаде концепция за био-батерия, а за телефон, който използва такава батерия.
    4- „Какво остава в края на жизнения цикъл на биобатерията? Вода и кислород! И никакви токсични химикали – при производството, при ползването и при изхвърлянето!“

    Въпреки ограничените ми познания по химия и физика ми е ясно, че това е изречение е пълна глупост. Защо?
    Правим експеримент. Разреждаме захар с вода – Н2О и изпиваме разтвора. Нахлупваме си найлонова торба на главата и започваме активно да вдишаме и издишаме. След 5 минути сме мъртви от задушаване.
    Батерията ще използва захари за да генерира електричество. Формулата на захарта е C6H12O6 – глюкоза или C12H22O11 – захароза. Очевидно е че захарта съдържа въглерод, водород и кислород. Добавената вода – още кислород и водород. Добавяме кислород от въздуха О2 и ензими и протича процес – отделят се енергия, въглероден диоксид СО2, и вода Н2О. Същото е и при дишането. Затова вие не издишвате кислород, а въглероден диоксид – газ, причиняващ глобалното затопляне и затова ползващ се с лоша слава. „Дизайнерът“ е бил наясно поне с това и затова в публикацията го е заместил с кислород.

    Тази статия е поредния пример за глобалната болест на човечеството да вярва на измислици. Тази болест си има име – Wishful thinking. Повече инфо тук:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Wishful_thinking

    Още инфо за концептуалния телефон тук:
    http://design.fr/news/eco-friendly-phone-for-nokia-by-daizi-zheng/

    Този коментар е директна критика към този блог. Надявам се авторите да поставят под съмнение подобни новини и да се допитват до специалисти при нужда, а не да повтарят нещата като кукувици. Мисията на блога го определя като сериозен ресурс за възобновяеми и незамърсяващи енергийни източници и технологии. Подобни несериозни постове обаче създават точно обратното впечатление.

  5. Киров
    10 Jan 10
    3:01 pm

    Ивановски, в по-широк превод дизайн е и конструкция. Иначе съм съгласен, че след като въвеждаш въглеводород няма как въглеродът да не участва в изходните продукти, освен ако не са открили студения синтез междувременно. Така или иначе твърдението, че се въвежда накакъв въглеводород и резултата като изходни продукти са вода и кислород е най-меко казано неточен.

  6. Севдалина Пеева
    10 Jan 10
    4:15 pm

    Добре, признавам си, няма как да има кислород 🙂 грешката е моя.
    Доколкото за wishful thinking – предпочитам го пред консервативното мислене.

  7. Драгомир
    11 Jan 10
    8:27 am

    Въпреки, че беше казано, то и аз ще кажа. Това „Дизайнерът обещава“ и това което обещава ми прозвуча, като шефа на чистачите на Байконур гарантира, че ракетата ще постигне поставените цели.

    Но относно това, което Марин Ивановски казва:
    [QUOTE]Този коментар е директна критика към този блог. Надявам се авторите да поставят под съмнение подобни новини и да се допитват до специалисти при нужда, а не да повтарят нещата като кукувици.[/QUOTE]
    напълно не могат да се съглася. Според мен това е една от целите на този блог – да има дискусии след темите, а не просто възклицания. Като се даде данена идея, то да се обори и така да покаже на останалите читатели, че проблемите трябва да се обмислят от всякаква гледна точка – точно както Марин Ивановски е направил.
    По темата мога да кажа, че някъде четох за точно такива научни изследвания за микроорганизми, които да произвеждат ток. За съжалене това ми е толкова смътно, че не мога да дам цитат. Между другото производство на ток по биологичен начин е нещо познато на природата – електрическият скат.

  8. Марин Ивановски
    11 Jan 10
    11:06 am

    @Киров – приемам критиката за значението на „дизайн“.

    @Севдалина – според мен грешката ти се състои в това, че приемаш всякакви изказвания за чиста монета. А доколкото за wishful thinking – аз предпочитам да следвам максимата на Айнщайн: „Никога не можем да разрешим проблемите с този начин на мислене, който ги е породил“.

    @Драгомир – За съжаление постовете в този блог рядко оставят нотка на съмнение, а и комантарите също. Т.е. принципно съм съгласен с теб, но практиката показва друго.

  9. Марин Ивановски
    11 Jan 10
    3:27 pm

    http://www.vesti.bg/?tid=40&oid=2694411

    ВЕСТИ също се вклучи в играта с надлъгването. Вече се замислям да направя концептуален телефон сперпетум мобиле батерия, за да се прочуя и аз по света.

  10. Боби
    12 Jan 10
    11:28 am

    За мен идеята е интересна, но практически едва ли ще види бял свят. Стува ми се по-удачно батерията в телефоните да бъде заместена от малка горивна клетка с алкохол или метан, пък след време защо не и с водород. Мисля, че вече има такива работещи прототипи.

Добавете коментар

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>