GreenTech-BG

Българският сайт за зелени технологии

АЕЦ Белене на 3 март

March 9, 2010

НА РУСКИТЕ ВОИНИ

О, руси, о, братя славянски,
защо сте вий тука? Защо сте
дошли на полята балкански
немили, неканени гости?

Желали би вас възхитени
да срещнем со сълзи и с китки…
Но идете вий настървени,
на грозни зовете ни битки!

Желали би вас да прегърнем
и тоз път сърдечно, горещо.
Но взорът ви свети зловещо…
Как ръце сега да разгърнем?

О, руси! Аз друг път ви славях
за подвиг велик и чудесен,
високо ви ликът поставях
във мойта душа, в мойта песен!

Вий някога знаме Христово
развяхте за благо човешко –
строшихте ни игото тежко,
а днеска ни носите ново!

И пак не ви мразим (не крия:
обича ви още народа);
но любим и свойта свобода,
стократно по любим я ния.

За тоз кумир ние се бием
и с чужд, и със близък упорно
и няма ний врат да превием
пред никакво иго позорно!

О, колко ви, братя, жалея!
О, как би желал, братя клети,
свобода и вам, и за нея,
кат нас да живейте и мрете!

(ИВАН ВАЗОВ, 1916)

И така, честит 3 март, драги съграждани!

За съжаление тази година аз специално не се радвам на празника имайки предвид сагата около АЕЦ Белене и постоянните „чупки“ на наши и чужди политици в геополитическите им игрички. Ставаме свидетели как за пореден път се правят опити да бъдем вкарани в огромна зависимост на огромна цена, за десетилетия напред. И то във време, когато земетресение от 8.8 съсипа Чили, а хуманитарните операции са в разгара си в една друга опустошена от движението на земната кора страна – Хаити.
Позволявам си накратко да ви напомня някои факти около АЕЦ Белене:

1. Земетръсна зона – това само по себе си говори много! Да не забравяме опасността от терористичен акт или военен удар, защото не се знае какви времена може да дойдат.
2. Остаряла технология на руските реактори
3. Тежка монополна зависимост от руско гориво – единственото с което могат да работят тези реактори.
4. Отработеното гориво ще остава у нас! Без коментар! За подробности прочетете тази статия.
5. Космическа цена – очаква се централата да струва около 10 млрд. евро! Оставям на вашата фантазия още колко може да набъбне тази сума поради различни антропогенни фактори.
6. Енергийната ни система на практика няма нужда от тази централа – населението на България се топи доста бързо, откриват се нови ВЕИ мощности, строят се нови енергоефективни сгради, изолират се стари, навлязохме в постиндустриалното общество и т.н.
7. Еко влияние – земята около централата и местата за съхранение на отпадъците ще бъде замърсена за много дълъг период от време. Добре е да не забравяме и за Чернобил.

След всичко това, недоумявам защо няма кой да организира протести и демонстрации срещу тази „черна дупка“ АЕЦ Белене напоследък? Нима един толкова съдбовен въпрос може да бъде оставен на самотек след като срокът да отговорим на Русия за двата милиарда евро заем е до края на месеца? А докато че чудя по тези въпроси и чакам някой да организира протести, за да изразим недоволството и тревогата си (няма какво да се заблуждаваме, това не е работа за един човек; ако беше, досега да съм ги организирал 😉 ), бих искал да посветя на руската политическа върхушка (те си знаят!) следните мисли на Захари Стоянов. 😉

Теми: АЕЦ, АЕЦ Белене, реактор

  1. Попов
    09 Mar 10
    6:43 pm

    О, бях я отписал тая статия. 🙂
    Трябваше да се появи на 3 март, но нищо, когато става въпрос за АЕЦ Белене може и на 2 чифта патерици. 🙂

  2. Съжалявам отново, чак сега я видях. Ако ми пращаш по един мейл другият път ще реагирам веднага. Проблемът във WordPress е че ме уведомява за всички нови коментари, плъгини и какво ли не, но не и за чакащи статии.

    Поздрави за статията 🙂

  3. Статията не е лоша. Поздравления на автора.

  4. Stoycho
    11 Mar 10
    11:48 am

    Черна дупка ^-^ егати правилното и ужасяващо звучене @-@

  5. Gruio
    11 Mar 10
    3:50 pm

    Стоянов, ако това наистина е твое мнение много те съжалявам, 🙁 а и самото ти заглавие е потресаващо. Относно точките ти искам да споделя:
    Всяка ЯЕЦ се строй с отчитане на фактора ‘сеизмична активност’ и съответно се добавя фактор на сигурност (всичко се преоразмерява). Относно войните искам да те питам до сега да си чувал държава в която да са се водили военни действия и реакторите да са били обстрелвани? Ядрените централи подсигуряват суверенитета на държавите! Възможно е да има достатъчно луда терористична организация която да атакува ЯЕЦ, но и това е предвидено- по въздух и земя има достатъчно голяма зона за сигурност, която се охранява доста добре. Но да предположим, че е възможна тази атака- контеймента на реактора е оразмерен да издържи падането средно голям самолет. Радиационното замърсяване на България може да не идва само от нейните предели но и от държави съседки (Румъния).
    2. Предвидените реактори за Белене не са хич остарели и отговарят на всички световни изисквания и това е факт. Световната ядрена организация никога няма да позволи изграждането на несигурни реактори, а повярвай те са по големи специалисти от теб.
    3. В тази индустрия няма голям асортимент от производители и от който и да купиш реактор ще трябва да купуваш от него работни касети (гориво). Реакторите не са като колите да си сипеш бензин ту от една ту от друга бензиностанция и да се спреш на тази която ти хареса.
    4. ОЯГ не се хвърля!
    5. На базата на какво съдиш и класифицираш цената като космическа?
    6. България има толкова ТЕЦ-ове които са на доизживяване и не се знае кога ще кажат ‘Немойм’. При положение, че твърдим, че икономиката ни се развива трябва да подсигурим необходимите мощности. Търсенето на евтина ел. енергия винаги е имало от Гърция (постоянно особено през летните месеци), Турция и Сърбия. А и колко време смяташ, че ще се експлоатира Козлодуй (с темповете на строеж може едната да замени другата). По реките ни няма вече място за ВЕЦ-ове, а и ВЕЦ-овете (такива каквито се строят в България) и ЯЕЦ-ите не работят в една област от товаровия график и замяната е невъзможна (аналогично за вятърните ел. централи)
    7. За земята съм съгласен, но мисля че е по-добре да не обработваш едно парче земя отколкото остарелите ТЕЦ-ове да тровят градовете ни и водите ни. Изобщо не намесвай тук Чернобил приликите между тях е само че използват ядрено гориво технологията е коренно различна.
    Накрая бих те помолил да се информираш по-добре или може би от по-коректни източници и най-вече да не дезинформираш другите хора (освен ако не ти се плаща за това)

  6. Пешо
    11 Mar 10
    7:46 pm

    Евала за коментара, Груьо.
    Съгласен съм с теб по всички точки.

    Има много аспекти поради, които България се нуждае от нова ядрена електроцентрала и затова е грешно хората да бъдат лъгани,
    както правят авторите на този „Български сайт за зелени технологии“ !!!

  7. Севдалина Пеева
    11 Mar 10
    9:56 pm

    Груйо и Пешо, вие сте тези дето имат нужда да се ограмотят и да не се излагат, а не автора на статията. Ако за политиците Белене е „златна гъска“, защитниците на АЕЦ-технологията от вашия калибър имат само една причина да го правят – неспособност да се събудят и да видят реалния свят. Господа, не сме 1968, опитайте се да разберете къде е отишъл светът и какво е научило човечеството в изминалите 40-50 години. Опитайте се да намерите отново „разума“ си, въпреки манипулацията на която сте били жертва толкова години.

  8. Попов
    11 Mar 10
    11:29 pm

    Мда, картинката наистина се изяснява. 😉
    А може би наистина сме обречени да сме под червения ботуш , кой знае. 🙁

  9. Драгомир
    12 Mar 10
    10:42 am

    Под бутуша на селендурската психика сми – всичко си го внасяме и нищо не произвеждаме. Този АЕЦ можем ли да го произведем сами – не и с това съм съгласен. Но ВЕИ можем, ама по-лесно за мутрите (почти единствени собственици на парита в България днес) е да го купят.

  10. Edna bylgarka
    12 Mar 10
    4:44 pm

    Направо се учудвам колко сме дезинформирани ние българите!
    Но най-лошото е че дезинформираността на дадени хора влияе на по-голямата част от масата. Много хора, които прочетат статията на Стоянов, без да си направят труда да проверят по-достоверни източници остават под заблудата и защитават кауза, която не познават,а това е страшното. Gruio, напълно съм съгласна с теб по всичките ти точки и се радвам че все още има интелигентни и образовани хора в България, които се осланят на специализирана техническа литература, а не на разни зелени вестничета.
    Относно Белене съм съгласна, че има доста голяма политическа игра, но в коя сфера няма политически игри особено когато са замесени много пари.
    Съгласна съм и че сторежът ще струва скъпо, но от друга страна на България не и остава друг избор освен да направи една такава инвестиция за бъдещите поколения, все пак експлоатационния живот на АЕЦ“Козлодуй“ изтича след десетина години, вятърните генератори и ВЕЦ-те не могат да покрият нужните мощности, а за ТЕЦ-те просто не искам да коментирам.
    Що се отнася до вятърните генератори в България е икономически рентабилно да се строят единствено на опредени места в страната, които вече са почти застроени (и все пак ако не беше проблема с ЯЕЦ вие зелените сигурно щяхте да излезете да протестирате срещу вятърните генератори поради влиянието им върху птичия полет, но както и да е).
    Що се отнася до замърсяването на земята и повишаването на радиационния фон как ще ми отговорите на факта че радиационния фон в София е около 0,17 микро сиверта за час, а в Козлодуй около 0,14-0.15 като се има в предвид че естествения радиационен фон, който се дължи на ултравиолетовото лъчение на слънцето е порядъка на 0,13 до 0,20.
    И все пак аз сама по себе си съм също една природозащитничка и като такава съм ЗА строежа на ЯЕЦ, понеже за момента това е единствена възможна алтернатива за опазване на планетата и удовлетворяване на енергийните нужди на човечеството на една сравнително ниска цена при достатъчно големи мощности без изхвърляне на вредни емисии в атмосферата.

  11. Севдалина Пеева
    12 Mar 10
    7:19 pm

    На „изключително компетентните“ фенове на ЯЕЦ Gruio и Edna Bylgarka искам да кажа няколко неща:

    Възпитаните хора, които имат мнение и самочувствие да го споделят, ползват истинските си имена и не се срамуват да ги изпишат даже на кирилица. Въпреки че толкова много милеете за настоящето и още повече за бъдещето на българщината, някаква необяснима шизофренна особеност явно е причина същевременно да желаете да останате напълно неизвестни благодетели, като в същото време анонимно се разпореждате господарски с данъците ни.

    Второто сходство между двама ви е факта, че припознавате като автор на статията Стоянов, което показва завидния ви интелектуален капацитет.

    Горните факти безспорно показват, че сте хора, чието мнение тежи и на които трябва да се вярва!

    Благодаря ви искрено, че наминахте в това място за дезинформация и ни осветлихте в нашето невежествто! Заповядайте отново, всеки път щом усетите неустоим импулс да пръскате светлина в мрака!

  12. Севдалина Пеева
    12 Mar 10
    7:33 pm

    Нека все пак имате полза от посещението на този „център за дезинформация“ – Захари Стоянов е починал на 2 септември 1889 в Париж, Франция. Явлението радиоактивност е открито за първи път от френския учен Анри Бекерел през 1896 година – 7 години след смъртта му. Очевидно е, че по обективни причини не би могъл да има отношение към темата на горната статия, но все пак си мисля , че ако беше наш съвременник не би подкрепил мракобесна и антибългарска кауза като нов РУСКИ АЕЦ в България.
    „И подир всички тия върволици жестокости и злини, които ни една държава не е направила над България, възможно ли ще да бъде да се намерят помежду ни такива идиоти и изменници даже, които да клеветят, че Русия е наша освободителка, покровителка и доброжелателка! Мълчете и не говорете, защото и природните стихии ще да въстанат и протестират срещу подобно едно престъпление! По-малък грях е да обереш черква и манастир, отколкото да клеветиш пред олтара на историята и на събитията, че руското правителство имало братски, честни и благородни намерения, когато е стъпило в земята ни да ни освобождава. Ще ни се смеят ташкенците, авганците, черкезите, бухарците и арменците, за които същата Русия не по-малко кръв е проляла. Ще ни кълне
    Полша, тая китка на славянството, която руските железни автократи три пъти хайдушки разделиха помежду три царства, с бесилници и с колове окичиха цели градове и села. Ще ни кълне още нещастна Босна и Херцеговина, която пак руските дипломати харизаха на Австрия, а ние идиотите заедно с много още идиоти славяни псувахме ли, псувахме Австрия, че ги узурпирала!“

  13. Попов
    12 Mar 10
    8:31 pm

    Хаха, Седвалина, тъкмо щях да цитирам тоя текст и гледам си го добавила. 🙂
    А бе не е ли странно, че Русия се натиска така за Белене, сякаш ще свърши света, ако не я постоят? А може би отговорът се крие в статии като тази. 🙁

  14. Севдалина Пеева
    12 Mar 10
    9:23 pm

    Да, от изток идва само зло…дано по-скоро им свърши петрола и газа, да се отърве света от имперските им мераци.

  15. Една българка
    13 Mar 10
    12:10 am

    Драга Севдалина, не ми казваш нищо ново, което незнам. Учудващо е че доводите ти опират до историческите и литературните ти познания, които са нямат нищо общо с темата. Все пак не съм историк, а прост инженер не мисля да споря по теми по които не се чувствам достатъчно компетентна. И при условие че живеем в 21 век и ядрената енергетика е доста добре развита не разбирам върху какво се осланяте. Съглана съм, че при достигането на този етап на равитие са били допуснати всеизвестни грешки, но все пак точно грешките са в основата на познанието. Нима медицината не е основана на грешки или която и да е друга наука.
    И все пак ми е много интересно какъв е алтернативния енергиен източник според вас, на който ние и нашите деца да можем да разчитаме след 10 години?
    А междувременно докато държавицата ни се чуди вече 20 години какво да прави с Белене французите построиха в Румъния 2 блока, а до 2015 ще бъдат построени още 2, чийто строеж вече започна. Но явно и Франция ще заплюете като една некомпетентна държава при условие, че има 59 енергоблока в екслпоатация на територията си.
    Относно данъците които плащате мисля че всички плащаме данъци и аз като човек, който декларира всичките си доходи, които за стандарта на България никак не са малко се надявам парите, които давам на държавата да се използват качествено от нашите „драги“ политици.

  16. Севдалина Пеева
    13 Mar 10
    10:16 am

    Първи блок на румънската атомна централа Черна вода, в югоизточната част на страната, е бил спрян днес заради „пропускливост“, на една от инсталациите, съобщи агенция Франс прес, която отбелязва, че втори блок на централата е спрян за редовна проверка от началото на месеца, съобщи агенция Франс прес.
    При инспекция на първи блок на атомната централа на 29 май, е било констатирана пропускливост на една от системите и след като била направена оценка на ситуацията, било решен

    Преди 11 години полковникът от резерва Еуджен Захиу, инженер по професия, представя реферат, в който твърди, че според него АЕЦ “Черна вода” представлява “потенциална опасност”. “Бях при Йон Ротару, генерален директор на Нуклеарелектрика, и той се съгласи с мен, но ми каза, че политиката е подвела техниката и не можем да направим нищо”, твърди полковник Захиу. Той разполага с технически данни, които подхранват страховете, че в Черна вода нещо не е както трябва. “В обвивка номер 1, в която функционира ядреният реактор, бетонният корпус е напукан, защото е използван бетон, препоръчан от канадците. Според английска документация при потапяне от 12 см бетонът не става достатъчно плътен и в него могат да се появят пукнатини.

    Инженер Валериан Команеску, друг специалист в тази сфера, е изпратил много предупреждения, касаещи два проблема: не е взета предвид възможността от земетресение при монтиране на реакторите и не е поставен проблемът за облъчването. “НККЯД няма норми за система за бързо спиране, както и норми за сеизмична квалификация. При първоначалният проект с реактор тип Канду 6 не е взето предвид и съществуването на високоенергийно фотонно лъчение. Освен това през 1988-89 г. сигнализирах, че апаратурата за радиозащита е несъответстваща”, твърди инженерът. Команеску подчерта, че не е взето предвид и че петте ядрени реактора са обградени, при критичен радиус по-малък от 30 км, от около 100 000 жители. Последиците са, че в Констанца хиляди пациенти имат ракови образувания, а много деца се раждат с малформации. Точна статистика никога не е обявявана публично, защото е “конфиденциална”, според чиновник от кметството в Черна вода.

    Изпълнителният директор на организация Terra Mileniului ІІІ Йонуц Апостол потвърди, че част от информацията на инженерите е достоверна. “Наистина ядрените реактори Канду в Канада имат катастрофална история по отношение на оперативната дейност, както и от гледна точка на радиоактивните емисии и липсата на сигурност на реакторите,” каза той и уточни, че редица страни са наложили мораториум върху ядрената енергия. Някои държави вече не строят и/или са определили период на живот на ядрените електроцентрали. Дори Канада се отказа през 1997 година от реакторите Канду. Директорът на Terra Mileniului ІІІ каза, че е поискал от министерството на здравеопазването данни за канцерогенното влияние в района на Черна вода, но не е получил отговор.

    “Дори и да съществува изследване за здравния статус на населението, не вярвам, че някога ще бъде оповестено публично”, твърди Апостол, който акцентира и върху сеизмичния риск. “Черна вода е в зона на разлом и, разбира се, е подложена на сеизмичен риск.”

  17. Попов
    13 Mar 10
    10:18 am

    Една българка, за това е измислено разделението на труда -за да може всеки да си гледа неговата работа. Имам претенциите да разбирам малко повече от гео/политика и икономика от човек инженер.
    Навремето комунистите строяха заводи по стратегически и после икономически (да не говорим за екологични) причини. Така си имахме Кремиковци, който замърсяваше цялото Софийско поле и рафинерията Плама, която беше на стотици километри от суровината в пристанището.
    Това беше нрава на една милитаристична култура, която се готвеше за големи войни и имаше амбициите да завладява света. А като гледам наследниците и не са много по-различни.
    Вашите притеснения за енергията не са без основание, но да не забравяме, че технологиите се развиват бързо, много умове се впрегнаха във ВЕИ индустрията и едва ли ще мине дълго време преди да се направи истински пробив. А ние искаме да се закопаем с АЕЦ от руски тип (да не забравяме, че днешното ниво на образование и квалифицираност са доста под това на СССР, самите руснаци постоянно реват за това) за следващите 50-60 г. Това е все едно да си купите Lada 2107, когато хората вече карат Toyota Prius. 😉

  18. TOKKAY
    13 Mar 10
    10:25 am

    Като си помисли човек, че реакторите в Черна вода са произведени през далечната 1983 година, а вторият е пуснат в експлоатация през 2007 година, какви ли още неприятни изненади ни очакват.
    За другите два блока се оказва, че вече се говори само за един, но дори и за него мераклийте да го финансират са се изпарили в небитието, явно защото последната дума имат смятащите икономисти, а не простите инженери.

  19. Тарантино
    14 Mar 10
    6:28 pm

    Значи определено тук се закоментира доста сериозно както в една тема преди някой и друг месец, в която пак нападнахте руския бизнес под предлог че бил имперски и още подобни определения. Имате вид на заинтересовани, мислещи, млади хора. Защо изпадате в такива яростни словесни битки, без дори да седнете да помислите и анализирате фактите. Защото от прибързаните ви коментари си личи че не го правите. Явно имате лична или семейна причина да мразите източния блок и тя се корени назад във времето… Изяснили ли сте си кого точно мразите обаче – Русия, руския народ или СССР? Защото до тук не става ясно. Нормално е че руснаците напредват в нашия регион-всеки търси икономическа изгода. Факт е че те са далеч по-гъвкави и работят доста усърдно през последните 5 години, за да наваксат големите пропуски от последните 20 години, след „перестройката“. Факт е обаче че тук сме в апетитите на редица американски, европейски и други компании(помислете кои други). Те също прилагат най-различни методи и не се спират пред почти нищо за да осъществят „бизнес целите“ си. Ако приемем определенията, с които боравите методите и действията на предимно западните фирми с нищо не отстъпват на руските – корупционни схеми, продажба на залежали стари технологии резултат от свръхпроизводство от пикови години и т.н. С какво са по-благи те? С това че маркетинга им е по-добър? С това че организират лъскави кампании с весели и усмихнати снимки на доволните от живота жители на западния свят? Кажете, дайте определение, дайте дори минимален ориентир, който да е изгоден за нас българите и който да следваме като сътрудничество с тях! Това търсят младите хора, това искат да бъде тяхната перспектива. Не да бъдем заден двор, склад и донор на бели роби.
    По-горе Груйо и Българката нещо да се разминават от фактите? Казват нещата от предимно техническа и отчасти икономическа гледна точка. Нещо да не е вярно в технологичен аспект? Май е вярно – можете и да го проверите . Да ама дали можете? Дали разбирате нещо или го раздавате популистки? Тук Попов каза ЩЕ – „се осъществи пробив във ВЕИ“, ЩЕ „се развият в близките години“ и т.н. На този етап ЩЕ не върши работа. Планирането е наложително по-напред във времето и не може да се стъпва на такива неизвестни поднесени с лека ръка. После започвате да си противоречите сами – един път казвате че руската технология за АЕЦ е стара и некачествена, после като ви дадоха факти за запaдните проблеми при реакторите пишете колко са ненадеждни френско-канадските „Канду“ и колко е опасна атомната енергетика !?!?! Вие можете ли в детайли да проучите въпроса, за да давате подобни мнения, които ще прочетат хиляди хора тук в сайта? Наясно ли сте как да оцените една технология дори в половината от най-важните фактори, които се залагат? Казвате че била стара и негодна технологията –
    цитат(Попов): „А ние искаме да се закопаем с АЕЦ от руски тип (да не забравяме, че днешното ниво на образование и квалифицираност са доста под това на СССР, самите руснаци постоянно реват за това) за следващите 50-60 г. Това е все едно да си купите Lada 2107, когато хората вече карат Toyota Prius.“
    Уважаеми господине! Вие можете да се запознаете с много голям обем налична научна информация под формата на доклади и периодични публикации и да видите, че руските реактори и цялостни завършени АЕЦ решения аварират далеч по-рядко и авариите са с далеч по-нисък фактор на неизвестност от цитираните по-горе ситуации с френските инсталации. Плюс това реакторите тип ВВЕР, са проектирани по времето на СССР. От тогава е осъществявана само оптимизация над нещо доказано работещо и рационално като изпълнение. Ако това което е цитирано за френските реактори в Румъния, а то явно е вярно налице са значителни пропуски в проектирането, които водят до огромни рискове при експлоатация! Как няма да предвидят фундаментите и кръговете на защита от излъчвания?!?! Бетона, който е препоръчан от канадците се е напукал!!! По-просто е отколкото изглежда – канадците не живеят в сеизмична зона. Явно нямат достатъчно опит при проектиране на различни сценарии. От фактите за Румъния човек може лесно да си направи извод – Франсетата са минали тънко по някои от точките и са спестили пари. Дали само те са спечелили или са си ги поделили с местни рум. експерти те си знаят. Което за пореден път доказва че качеството не е пожизнен показател – то се отстоява постоянно. Западните фирми далеч не са бастион на качество и коректност както е било през ’70 и ’80-те години. И там има пробойни, защото искат повече печалби. Та как определяте спрямо Ладата по вашата таблица господин Попов, сравнена с френско-канадското Пежо? Аз го виждам това Пежо с китайски части сглобено в Албания. Да по-луксозно е с климатици и видео ама краш-теста нещо е притеснителен…
    Две думи и за Пеева – след като го избивате на история, поезия и определения –
    цитат: „Да, от изток идва само зло…дано по-скоро им свърши петрола и газа, да се отърве света от имперските им мераци.“
    С руснаците съдбата ни е се преплита искате или не. Никога не забравяйте кой е проливал кръвта си, за да ни има днес на картата и да сме самостоятелни, та чак да успеем да влезем в ЕС лазейки. Под какъв претекст са тръгнали и са водили войната си е политически въпрос, но факт е че те са воювали за нас, а народите които днес толкова боготворите са помагали на високата порта – вкл. англичани, французи и т.н. Може би доста бързо забравихте демократизиращите бомби върху центъра на София през ВСВ? Тогава са демократизирали над 1100 цивилни софиянци, та чак са ги погребали след това-явно в повече им е била демокрацията. Има факти и снимки в мрежата-потърсете. В този ред също, Русия съвсем не е безгрешна към нас, въпреки че трудно си го признават. Има много и то значими исторически несправедливости, които сме понесли заради външната политика от тяхна страна. Това също е факт. Но пък извода явно е, че трябва да се отстоява интереса на собствената страна, а не да се залита по чуждопоклонничество.
    Заради отявлените ви коментари и крайни изказвания статията придоби повече политико-икономически дебат, отколкото за зелени технологии. Но пък така ги поставяте нещата, уважаеми журналисти.
    С уважение към правото ви на мнение!

  20. Севдалина Пеева
    14 Mar 10
    7:47 pm

    Здравейте, Тарантино, отдавна не сте наминавали, но явно следите една единствена тема, другите не са във вашия ресор.
    По тази причина не сте забелязали, че не одобряваме атомната енергия по принцип и сме писали за проблемите на ядрената енергетика в Япония, Франция, както и даваме информация за държави като Австралия, Германия, Гърция и Австрия, които напълно я изключват като опция в бъдещия си енергиен микс.
    Причината темата Белене да се преплита с темата руски технологии не е в нас.

  21. Попов
    14 Mar 10
    9:22 pm

    Уважаеми Тарантино, първо моля да се въздържате от изопачаване на думите ми (това за частта с „ще“). Второ, намирам предположението ми за пробив във ВЕИ технологиите за не по-мъгляво отколкото икономическата обосновка на проекта АЕЦ Белене. Досега не е представена такава и чакам с нетърпение да я видя.
    Относно безопасността, както каза Севдалина Пеева, ние по принцип сме притив атомната енергия. Това че технологията е руска само още повече влошава нещата.
    Апропо, руснаците още си я произвеждат Лада 2107, макар и да е морално остаряла, опасна и с по-ниско фабрично качество в сравнение с преди 20 години. Изводите си ги правете сами. 😉
    Относно политиката, може би трябва отново да прочетете писанията на Иван Вазов и Захари Стоянов, посочени в статията.
    На мен обаче ми писна от КГБ (руската политическа върхушка), независимо дали сме братовчеди с руснаците или не. Смятам, че поне в това не се различавам от повечето руски граждани.

  22. Boyan
    15 Mar 10
    10:56 am

    Бих искал да попитам автора … каква алтерантива дава на Белене…
    и защо го притеснява толкова много, че реакторите са руски, горивото било руско…
    ами ние си нямаме нито реактори, нито гориво…
    И защо по света строят , а тук не може …
    И сега не цялата енергия е ядрена, но без нея сме свършени … като толкова разбитате от гео/политика(което няма нищо общо с ядрени технологии) дайте адекватна алтернатива на Белене, която САМИ да си построим (понеже сме много богати… изобщо кое решение не ни вкарва в зависимост от НЯКОЙ…)
    И последно… така или иначе някой друг ще трябва да инвестира, каквото и да си изберем…не разбирам след като работата е започната и голяма част от нея е свършена …
    защо да не си я довършим…и да си осигурим електричество, евтино и чисто…
    а не да чакаме Турция да построи 3 централи и да купуваме от нея…е това ако го предпочитате…не съм навит

  23. Gruio
    15 Mar 10
    11:42 am

    Вижте явно грешно сте ме разбрали, каква кауза защитавам. Явно вас по ви боли, че реакторите ще са руски отколкото факта, че изобщо ще има ядрена централа в България. Твърдя, че ядрените технологии са достатъчно развити та да можем да разчитаме на тях и да спим спокойно независимо къде са произведени! Ако правех проект за щатите никога нямаше да препоръчам руска технология поради простия факт, че малко или много хората са си свикнали с техните аналози реактори. Въпреки това смятам, че за България най подходящата технология е руската, поради следната причина: Всички специалисти (не само тези които се занимават с деленето на ядрата) в България са запознати с руската технология и ще могат да я експлоатират. Внедряването на друга технология в България би било по-скъпо и по-рисковано защото ще трябва да се отделят специални средства за обучение на специалисти от всички области. Това е нещо подобно като да караш няколко години една кола (с автоматични скорости), а след това да се качиш на кола с ръчни скорости и обратен волан, но много по сложно.
    Относно ВЕИ технологиите.
    За този тип инсталации са необходими 2 неща голямо пространство и вятър. В България тези места не са много и вече са застроени. С такъв ти инсталации никога няма да произведете необходимото количество енергия за да замените атомна централа.
    Плюс това вятъра днес го има следващите 5 дена го няма. Какво ще кажете на хората? Днес няма ток защото не вее, докато АЕЦ-а е винаги там и произвежда. По-горе споменах за товарови графици и пак ще се позова на тях. В базовия режим работят АЕЦ, големите мощности от ТЕЦ и някои типове ВЕЦ, а ВЕИ съоръженията покриват върховите зони. ВЕИ не може да замени АЕЦ в България.
    Също като Една Българка (която явно е колежка) не мога да разбера защо в инженерно- икономически дискусии се намесват литературни автори!
    По повод името под което се изказвам: Защо решихте, че не се казвам Груйо? И дали ако си напиша фамилия (би боло и измисляне) и си сложа снимка(някаква) думите ми биха се приемали за по-голяма истина? Смятам, че в изказванията ми тезите ми са подплатени от физичните закони на Земята. Не смятам, че дезинформирам някого или насаждам моето мнение (както правят други хора). Ако нещо не ви харесва от изказванията моля посочете го конкретно и се аргоментирайте (както аз направих точка по точка с тезите в статията). Така смятам че е честно.

  24. Попов
    15 Mar 10
    3:29 pm

    Бих искал да попитам автора … каква алтерантива дава на Белене…

    Ето, отговарям – в момента се строят няколко нови мощности, а и имаме излишък на ток (вж. т. 6).
    И къде ще продаваме тока от Белене?
    Защо се притеснявам от руските централи? Ами освен от технологична гледна точка някак си не ми е приятно да сме тотално зависими от матушка Русия – Нефтохим техен, газа техен, горивото на Козлодуй тяхно, сега и Белене ли трябва да е тяхно, като можем поне там да се откачим от тоя МОНОПОЛ. Помислете хубаво върху думата „монопол“ и нейните последствия.
    Вятър, слънце и гравитация поне има във всяка страна,.
    Както вече писах, смятам че ще има пробив в тези технологии и е глупаво да се навираме в капана и то „само“ за 5 млрд. евро на гигават. Това е все едно да ти продават същата тая Лада за 15 000 долара, когато едва ли струва и 5 000.

    Също като Една Българка (която явно е колежка) не мога да разбера защо в инженерно- икономически дискусии се намесват литературни автори!

    Нима досега не стана ясно, че АЕЦ Белене е преди всичко геополитически проект?

  25. Gruio
    15 Mar 10
    3:49 pm

    Попов мисля, че не един човек ти отговориха на тези вапроси!

  26. Попов
    19 Mar 10
    9:53 am

    Един разговор за АЕЦ Белене. 😉

Добавете коментар

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>