GreenTech-BG

Българският сайт за зелени технологии

Геосоларна система „Злато & Камък“

May 5, 2010

Ето че назря времето да ви видите нещо, което е резултат от сътрудничеството на двама от потребителите на greentech-bg.net. Следвайки съвета да не се плашим от лошите идеи , си позволяваме да ви представим:

Геосоларна система „Злато & Камък“


Концепция

Идеята на системата е да улавя топлинната енергия на слънцето чрез термосоларни колектори, които имат висок КПД. Оттам вода се подава в тръбите на колона и я загрява, като голямата маса позволява да се акумулира значително количество топлина, подобно на добре известните ни акумулиращи печки. Тъй като колоната се намира вътре в сградата, загубите са минимални. Ако е необходимо може да се инсталира термозавеса или друго подобно приспособление с което да се регулира излъчваната в помещенията топлина.

През лятото геосоларната система охлажда сградата. Водата в тръбите поема топлината на колоната и я отвежда в охладителната камера под мазето, където се извършва естествен топлообмен със земята. Охладената вода се засмуква нагоре и цикълът се повтаря денонощно.

Тъй като материалът е малко по-обширен, ви каним да прочетете цялата публикация на нашия сайт http://goldandstone.eu, където ще видите и други хрумвания.

Ще се радваме да чуем какво мислите оттносно тази непрофесионална разработка.

Теми: геосоларна, слънчева къща

  1. Драгомир
    06 May 10
    8:38 am

    Ами началните въпроси ще са стандартни: Прототипа направен ли е и какви са им първоначалните впечатления от използването. Каква е мощността на помпите, т.е. колко се плаща за електричество. Колко им е струвала цялата тази система?

  2. Попов
    06 May 10
    10:20 am

    Не, не е направен. Засега само идея и концепция. 🙂
    Сами разбирате, че това не електрическата круша, за да можем да направим ~2000 опита като Едисън. За да се тества в реални условия трябва да се построи поне една малка къща с две стаи най-малко (един „камък“ топли няколко помещения едновременно).
    Сега, известно е, че „дявола е в детайлите“, така че има много да се смята преди да се пристъпи към прототип. Факторите са много – колектори, изолация, вътрешни стени (които също поемат значително количество толина, ако са плътни, разбира се, не от тухли четворки), големина на охладителната камера и пр.
    Затова ни е интересно какво мислите за концепцията като цяло.

  3. Joro
    11 May 10
    3:51 pm

    Попов..
    Дано не ме разбереш погрешно, не съм хейтър. Нито искам да критикувам. Но… Драгoмир е прав, както и Наско Пашов с коментара от goldstone.eu. Изчисления трябват, не ги избягвайте. Ако кандидатствате за финансиране, трябва да направите повечко от това да го преведете на 3 езика. Да не кажа,че може дори да трябва за ваша сметка да построите малка къща (или да ползвате готова стара в някое село) и чак тогава евентуално финансиране. Идеите не струват в днешно време. Или струват, но безмерно малко. Трябват лакти (не помня кой се беше изразил така не са мои думи) и то не само в БГ.
    Идеята е готина и ще работи 101%, но след повечко работа от ваша страна.
    Колко е ваша? Може би акумулаторът да има форма на колона, но.. Ще бъда банален ако кажа че съм чел подобни неща в издания от 60 и някоя година, от руски автори, най-верочтно изплагиатствани.
    Накратко. – Технически се постига, вижте откъде може да си насъберете инфо какво ви трябва, включете някой специалист (честна дума нямам предвид себе си, аз и не съм в тази област), вижте как се пишат проекти. Иначе ще работи. Но колко? Но без сметки как ще знаем?
    Почнете от простото – колектор – вид площ, акумулатор – вид обем, местоположение и експозиция на къщата, брой сл. дни в годината, ако може за 10 г. назад,данните се купуват от НИМХ, но има начини.. На база на тях някакви прогнози..
    РАботата е там, че материалите струват пари, и трябва бложението да се оправдава. Излишък никой не толерира, недостигът е по-лошо нещо.. Накрая като сте попълнили изрядно ферманите, ще трябва да го презентирате в някаква лесносмилаема форма (презентация няква) за онези от които очаквате съдействие – банка, предприятие..
    Има много хляб, от вас зависи. По-упорита работа, проверете как стават нещата, не е толкова трудно. По-скора хамалогията в приготвянето на документите, нали не очаквате всичко някой друг да го направи? И така

    Успех!!!

  4. Попов
    12 May 10
    3:12 pm

    Благодаря, Joro.! 🙂
    Не знам дали си разгледал сайта ни, но ми е интересно какво мислиш за другия вариант, който е изложен там?

  5. Joro
    12 May 10
    6:32 pm

    Току що го разгледах.. Ми същото. Ще работи така както го направите, иначе е много переспективно. Подобно нещо пък четох в Популярна наука, не помня броя от 2000 или 2004 беше… Когато излизаше на БГ преди да фалира, Не го намерих обаче на сайта – Popsci.com. Говоря за покрива (конструкцията) и вентилаторите. Реализирано е в Америка някъде. Иначе да, евтина енергия било, струвало си. Вие може пак да сте го измислили не ме разбирай погрешно, светът е голям и хора които мислят има. Ще цитирам един мой колега и приятел от предишна работа, ако се повтарям, извинения: „Жоро, ти мислиш, но грешката ти е там, че мислиш, че другите не мислят. Има хора които само това правят“ И ме уби с този коментар. Беше за нещо гениално просто (не помня точно какво) дето открих, че не е моя идея. По горните редове не значат зарежете тая работа, напротив. Просто трябва да си защитите идеята. Доведете я до проект. Това ви е нишата.. Технически, ще работи. Даже във Финландия, вероятно с по-друг наклон на покрива :). Но.. Сметки .. модели,

  6. Joro
    12 May 10
    6:40 pm

    Знаеш ли какво се сетих, Попов, като сме на етап още идеи?.. Каква къща строите – за урбанизирани или не чак толкоз райони (без инфраструктура примерно)?
    200 л не е много, но товари бюджета и природата. Какво ще кажеш да помислите за кладенец (не акумулатор, а локално водоснабд) с хидрофорна система, локална пречиствателма станциика за БФВ? Или нетан танкче компостер.. ? Да се събира дъжд вода и да се рециклира водата само от миенето..
    ????

  7. Попов
    12 May 10
    7:57 pm

    Joro, така е, ние нямаме амбициите да откриваме топлата вода, просто малка лепта в еко строителството. 😉
    Ясно е, че не можеш да сложиш такава къща между блоковете, защото ще я засенчват. Следователно говорим за самостоятелна къща или ред къщи.
    Не разбрах, как 200 л. товари бюджета и природата? Ако имаш предвид повечето материал, бих отговорил: нека не издребняваме. Хората прахосват неизмеримо повече за всякакви глупости, а топлата вода си е необходимост.
    ВиК и пречистване са друга тема.

  8. Joro
    13 May 10
    8:19 am

    Прав си, може би издребнях.. Но малкото пъти като съм мислил съм стигал до извода, че трябва да се минимизира въздействието в-ху ОС.
    Разбира се проектът може, да бъде само за енергийна ефективност / незавимост.- да, това е. Пасивна къща примерно нали беше нещо дето хаби под някакъв мимиум за отопление като пести или си произвежда енергията – става.
    А, да, с всички глупости до сега забравих да кажа – четете и законите + прилежащите им наредби. Много ще ви разкажат. ЗУТ, ЗЕ, за Енерг Ефективност. Тез трябва да ви стигнат, но всеки закон реферира към наредби както писах, така, че..

  9. Попов
    13 May 10
    8:51 am

    Ами ако се има предвид, че говорим за когенерация и температурата ще е около 40-45 градуса (особено през сезоа пролет-есен), нормално е бойлера да е по-голям, за да има вода за всички в къщата. 😉 Пък и загубите в изолацията са по-малки при по-ниска температура.
    Бюрокрацията също е друга тема. 🙂

  10. Joro
    13 May 10
    10:56 am

    Да, друга тема е, но няма да я избегнете, ако искате наистина да правите нещо. Всичко подлежи на описи, разрешения, лицензи и стандарти – или поне на едно от изброените.
    За бойлета и загубите си прав. Но по едни от още по-последните терории, екологичната темп. от <60 гр може да доведе до развитие на бактерии в бойлера, коита са или се превръщат в патогенни. Ако не искаш да хлорираш – UV лъчение е добър начин да се избегне. Ако не искаш да купуваш такъв "филтър" (той е само за трепане на бакт) виж какви са възм да направиш/поставип такова тяло в бойлера. Има и озониране, но май повече струва.
    =======================
    Така и така къщата е със слънчев покрив. Мислили ли сте за "Светлинни тръби"? За осветяване на мазета и др. недостъпни места?
    Нещо като комин насочен към слънцето с кръгло сечение и огледални вътрешни стени? И покрит със сътъкло (да пази стените) ? Използването на фибооптика е по-сложно и скъпо, предполага концентратори и следящи устройства. Иначе и това го има.

  11. Попов
    14 May 10
    7:39 am

    За какво са ни „светлинни тръби“ като има прозорци? 😉 Даже и в мазето.
    Когато няма дневна светлина, има електрически лампи.

  12. Joro
    14 May 10
    7:43 am

    🙂 Добре, да си кажа.
    Ми дерзайте

  13. Мая
    31 May 10
    2:30 pm

    Това е най-обикновенна комбинация на два типа колектори комбинирани с водна помпа. Тези неща вече са построени от години, не е задължително колоната да е в средата на къщата за да функционира. Виж примерно Атласите на Детайл или Detail Green книжките или малко ровене в нета. И ако светлината е недостатък ? защото избелява мебелите, нямате основна представа от архитектура. Недостатъка на пасивните къщи с нулев енергиен стандарт е централното контролиране на въздуха в тях, а не светлината, и те не изтиват от прозорците защото при тях остъклението е с висока изолационна стойност, т.е. те изолират а не пропускат топлина нито отвън навънка или обратното.

  14. Попов
    31 May 10
    5:56 pm

    Благодаря за отзива, Мая. 🙂
    Разбира се, че някой може да се е сетил за това преди нас. Даже е твърде вероятно. Но както е известно ние тук се движим с известно закъснение зад страните от първия свят и не сме абонирани за сп. Detail Green. 😉
    Относно колоната – разбира се, че не е необходимо да е в средата на къщата.
    Малките прозорци дават по-традиционен вид на къщите, защото не всички си падат по съвремемнния дизайн и големите витрини. Съгласявам се за изолацията и филтрирането на светлината от съвремемните стъкла, сигурно са измислили всякакви стъкла вече. Въпросът е да ли няма да бъдат много скъпи? А как стои въпросът със щорите?
    Прочее, пасивните къщи са си пасивни, а това е малко по-различно и традиционно на вид.
    Още веднъж благодаря, ценен е всеки отговор, особено от професионалисти. 🙂

  15. fibonachi
    22 Jun 10
    9:27 am

    Идеята много ми харесва. Аз също се занимавам с подобни проекти, но разбира се остават само проекти. Доста материали съм изчел и ако ми позволите, с удоволствие ще споделя с вас наученото и ще предложа подходящи, според мен, идеи и решения.

  16. Попов
    22 Jun 10
    2:16 pm

    Заповядай, fibonachi, сподели с нас. 🙂

  17. fibonachi
    22 Jun 10
    7:10 pm

    Не знам точно тук ли да пиша или в сайта ви, но бих могъл да помогна с някои изчисления относно изолации и конструкторски идеи. Аз дококото схващам целта е с минимум средства – максимален ефект. Съдя по мои проекти. Вашата идея практически, според мен, се изразява в един вид подово, но реализирано на стена – стенно. А замислялилисте се, че ако се вгради и в пода ще е още по-ефикасно–топлото винаги отива нагоре. Докато ако се само по вътрешните стени, само края тях ще се усеща топлинни конфорт, търсен от всеки, през „лютите„ зими. И отново стигаме до изолацията, според мен най-важното.

  18. Попов
    23 Jun 10
    7:24 am

    fibonachi, ами както решиш. Може би е по-добре на сайта ни.
    Подовото е мислено.

  19. вел
    03 Dec 10
    1:00 pm

    Много се извинявам, но концепцията същата като ползваната в „Слънчевата къща“ построена от проф. Жак Молиер във Франция 1967 и ползвана като тестова университетска сграда до 1970г. От 1970 до 1998 се използваше за живеене – и за демонстрация на разни чули за нея.
    Ще се постарая да разровя личния си архив за да изпратя тестовете и препоръките от изследователския период на къщата.
    Личното ми впечатление от декември 1998 г слънчев ден – в къщата нямаше видими отоплителни уреди, беше приятно топло, отразжателите около колоната бяха отворени на около 1/3. Системата работеше (30 г след пуск, 28г. след тестове). Нямаше следи от ремонти.

  20. Tonchev
    03 Dec 10
    1:56 pm

    Благодарение на слънцето е живота на земята в този му вид.
    А загряването на вода от слънцето става на повече от 2/3 от земната повърхност – водните басейни. Тя абсорбира инфрачервениет лъчи почти на 100% и пропуска видимите, благодарение, на които се вижда под водата.
    Именно използването на водата като инфрачервен филтър за светлината и пропускането през нея само на „студените“ лъчи, които правят тока във фотоволтаиците, е физичен принцип залегнал в два мои патента за слънчева когенерация – едновременно ток и топлина – вижте видео на работещ прототип на
    http://www.youtube.com/watch?v=gwWwLmiasLg

Добавете коментар

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>