GreenTech-BG

Българският сайт за зелени технологии

Повече електричество от покривните фотоволтаици

June 15, 2011

Стартиращата компания TenKsolar, базирана в Minneapolis, може да увеличи електричеството, генерирано от покривните соларни инсталации с 25 до 50%, като в резултат на това снижи значително цената на соларната енергия. Този резултат се дължи на начина, по който се свързват соларните клетки в панелите и на добавянето на евтини рефлектори, които увеличават количеството уловена светлина.

Соларните клетки увеличават непрекъснато своята ефективност, но въпреки неспирната поредица от счупени рекорди в последните години, всички тези подобрения отиват на вятъра, заради начина по който клетките са свързани в панелите и заради преобразуването на тока в променлив, какъвто се ползва от битовите консуматори и мрежата.

Производителността на един панел зависи от производителността на най-слабо представящата се клетка. Ако върху една клетка попадне сянка, то целият панел се повлиява и производителността му намалява значително. Повреда някъде в една отделна точка на системата може да изкара от строя целия панел.

TenKsolar обаче залагат на по-сложна система за свързване на соларните клетки – по аналогия с с един тип особено надеждна компютърна памет – т.нар. RAID-система (от „redundant array of independent disks“), при която твърдите дискове са свързани така, че дори някой от тях да се компрометира, цялата система продължава да работи. Системата на ТenKsolar позволява на тока да се движи по различни „маршрути“, като така заобикаля „запушванията“ на зле представящите се клетки и производителността на цялата система се подобрява значително.

При новият начин на свързване също така е изключително лесно да се добавят светлоотражатели, които да увеличат количеството светлина, която попада върху клетките. При монтирането на соларните панели върху плоски покриви, те обикновено се поставят на специални стойки под определен ъгъл към попадащата светлина върху тях, както и се оставя значително разстояние за да се избегне взаимното им засенчване.

Рефлекторите увеличават светлината върху панелите, но не равномерно. Затова при конвенционалните панели общата производителност е лимитирана от клетката, върху която попада най-малко количество отразена светлина. При новата система цялото количество допълнително отразена светлина се трансформира в електричество.

„Незначителното оскъпяване на системата се изплаща изключително бързо“ – казва Dallas Meyer, основател и президент на TenKsolar. „Нашата система е изключително надеждна – ако нещо се обърка, то в крайна сметка има незначително влияние върху количеството произведено електричество“.

В самите рефлектори е използван специален филм, който отразява само определени дължини на вълната, без инфрачервените лъчи, които биха прегрели соларните клетки, което намалява тяхната производителност.

Според Meyer цената на системата е приблизително колкото цената на китайските, но производителността и е с 50% по-висока от тяхната, а в сравнение с най-скъпите и производителни системи – 25% повече.

По материали от: technologyreview

Био на автора: Севдалина Пеева:
Публикувам в Greentech-BG от февруари 2008 с фокус зелени технологии и иновативни решения, които ще помогнат да живеем в един по-чист свят.
Теми: енергия от слънцето, фотоволтаични клетки, фотоволтаични панели

  1. atanas
    15 Jun 11
    10:02 pm

    ХИТРО но е хубаво да се комбинира като ко-генерация да затопля и бойлер за къпане и т.н. битови нужди.Мястото на фотоволтаика е на покрива на къщите за да се използва и толинната енергия. Отделно чл.21 от Конституцията указва за какво да се използва земед.земя и “Промяна на нейното предназначение се допуска по изключение при доказана нужда …“- фотоволтаици на земед.земя е противоконституционно.

  2. Георги Колев
    16 Jun 11
    2:10 pm

    Соларните панели поевтиняха доста и такива системи са безсмислени вече.Както и слънцеследящите системи.

  3. Joro
    16 Jun 11
    5:51 pm

    Георги Колев

    Не е баш така. Колкото повече, толкова повече. Най вече зависи от цената на „такива“ то системи.

  4. atanas
    16 Jun 11
    5:55 pm

    Бъдещето е на соларни панели като ко-генерации или поотделно че е по-евтино.
    http://www.greentech.bg/?p=20901 Колектори за топла вода е с 85% КПД и слънцеследящите системи са задължителни.А рефлекторите са за фотоволтаици и добре е обяснено “специален филм, който отразява само определени дължини на вълната, без инфрачервените лъчи“ Ползваната топла вода в къщи да е от слънцето и се съхранявана/акумулирана/ в по-големи топлоизолирани бойлери по подобие на ПАВЕЦ. “Складира“ не само ток но и топла вода.

  5. atanas
    16 Jun 11
    7:19 pm

    Почвам да си мисля че умишлено не се правят ко-генерации http://www.greentech.bg/?p=12634 щото КПД-то е двойно.Просто се охлаждат “панелите“ и топлината се използва за битови нужди.http://bnt.bg/bg/productions/120/edition/15017/malki_istorii_15_uni_istorijata_na_boris_cenkov_ae_izobretatel_na_moderni_tehnologii_raboteshti_sys_slyncheva_energija

  6. Tonchev
    16 Jun 11
    11:04 pm

    atanas
    ти час сега ли разбираш, че умишлено не се прави когенерация. Така енергията поевтинява и мафията губи от това – толкова е просто и ясно.

    иваче патенти за когенерация има много, даже и няколко мои, и то слабо внедрени в няколко държави само.

    решението е очевидно – децентрализирана енергетика
    никой не може да те спре да си правиш светло и топло от слънцето в къщи – поне за сега. Но като стане масово -. властта и мафията в олигархия ще му намерят цаката – например данък „слънце“.

    Изходът виж на

    http://www.tonchev.org/distrbg.html

  7. Tonchev
    16 Jun 11
    11:09 pm

    Георги Колев
    Прав си за евтините фотоволтаици.
    Следящите системи имат смисъл, само ако, са допълнени и с евтини акрилни отражатели, защото отражателите винаги гледат предимно към полюсите, а фотоволтаиците винаги предимно към екватора.

    виж как става това с мои патенти

    http://www.tonchev.org/spvmagistrali.html

  8. atanas
    17 Jun 11
    5:07 pm

    Тончев може да се спре ко-генерация на всяка къща – с информационно затъмнение и манипулиране ,и чрез бедноста. Когато хората нямат пари за какво светло и топло от слънцето в къщи да говорим ,а с 10 -15% лихва заеми нестава.Без държ.политика в топлоизолацията и ко-генерация от слънцето е много трудно да се реализира нещо.

  9. Tonchev
    17 Jun 11
    9:56 pm

    да прав си. но промяната идва все по-бързо от Германия през Италия. тя тръгна от Фукушима. очевидно трябва да ива такива аварии, за да се вразувят властнизите, за съжаление.

    но транспортът може да се реши и сега

    виж как на

    http://www.tonchev.org/hcarbg.html

  10. Valyo
    18 Jun 11
    8:57 am

    Тончев, много хубави неща пишеш, но вземи някой да ти подреди и направи сайта. Сега прилича на разхвърлян recycle bin.

  11. atanas
    18 Jun 11
    7:03 pm

    Има нещо вярно – станалото с Фукушима стресна света но фактите са – изследване в Германия при 1млн. ел.коли дава 0.1% намаляване на СО2 емисии http://en.wikipedia.org/wiki/Electric_car#Energy_efficiency щото всичко е ТЕЦ.
    В близките години най-доброто съчитание е “Шевролета“ за 40.000евро с гаранцията 8год.или 160.000км. http://dariknews.bg/view_article.php?article_id=679398 или 10.000евро http://bnt.bg/bg/news/view/50175/ruski_hibriden_avtomobil_stava_vse_po_populjaren “Хвъркати“ приказки са че ел.колата е екологична ако тока неидва от ВЕИ или колата не е с фотоволтаик на тавана и преден капак.

  12. Tonchev
    21 Jun 11
    12:30 am

    Valvo
    Твърде много хора ми се обаждат и пишат заради сайта – мисля още повече да го объркам, та по-свестни да ми се обаждат, които могат в по-объркан сайт да се оправят. Обикновено хората като не знаят нещо и го срещнат – се объркват. Моят сайт е за тези , които знаят повече.

    наши знаеш, че шопът като видял жираф казал, че такъвъ дзвер нема.

    така,

  13. Tonchev
    21 Jun 11
    12:34 am

    Valvo
    Обикновено хората като не знаят нещо и го срещнат – се объркват. Моят сайт е за тези , които знаят повече.

    Нали знаеш, че шопът като видял жираф казал, че такъвъ дзвер нема.

    А в моя сайт се разказва за моите патенти, а те са от 21 век и са нови „жирафи“ -затова и не се знаят- Очевидно сайтът не става за шопи. Не мисля да оправям сайта, напротив. Не е задължително и шопите ще го разбират.

  14. Tonchev
    21 Jun 11
    12:38 am

    Атанасе
    Пак повтарям. Колите, за които пишеш са поне три 3 пъти по-тежки от необходимото да возят 1-2 човека, каквато е статистиката. Затова решението е в двуместните ел коли

    виж например
    http://www.tonchev.org/hcarbg.html

  15. Tonchev
    21 Jun 11
    12:42 am

    Атанасе
    когато колите са два пъти по-леки, те ще са около 2 пъти по-евтини и ще харчат около два пъти по-малко ток. Казаното не е много вярно, но дава груба представа за сравнение.

    виж повече за персонален ел транспорт на

    http://elcar.ecoteck.net/

  16. atanas
    21 Jun 11
    3:40 pm

    Тончев кое не е много вярно – че “шевролета“ има 8год. гаранция на Li-on в комбинация със суперкондензатори и струва 40.000$ http://www.greentech.bg/?p=20888
    и подобна йо-мобил ще струва 10.000евро http://bnt.bg/bg/news/view/50175/ruski_hibriden_avtomobil_stava_vse_po_populjaren с 600куб.ДВГ-генератор е истината .Или че изследване в Германия при 1млн. ел.коли дава 0.1% намаляване на СО2 емисии
    http://en.wikipedia.org/wiki/Electric_car или че ел.колата не е екологична ако тока неидва от ВЕИ или колата не е с фотоволтаик на тавана и преден капак.А за 2-места до 7-места на ел.колите е въпрос на избор на клиента

  17. Tonchev
    21 Jun 11
    8:25 pm

    Атанасе
    Не е много вярно, че когато колите са два пъти по-леки, те ще са около 2 пъти по-евтини и ще харчат около два пъти по-малко ток. Казаното дава груба представа за сравнение, само.

    виж повече за персонален ел транспорт на

    http://elcar.ecoteck.net/

  18. Tonchev
    21 Jun 11
    8:29 pm

    Атанасе
    Клиентът може да иска да се вози на кола с 50 места, но това не променя статистиката, че в една кола се возят средно под 2-ма души.

    В статията става въпрос за електричество от фотоволтаици на покривите и не само

    виж повече на

    http://www.tonchev.org/distrbg.html

  19. atanas
    22 Jun 11
    3:26 pm

    Съчитаването на рефлекторите с това http://www.greentech.bg/?p=20901 е добро.
    На покривите може и “чипче – дава 21 вата електрическа енергия, 2,3 волта напрежение и 8 ампера ток и в комплект с лупа–концентратор един такъв малък чип дава толкова енергия колкото 7 големи елемента и струва 32 лева. Българската електроника се занимава с галиев арсенид доста отдавна.“ http://e-vestnik.bg/5609

  20. Tonchev
    23 Jun 11
    10:47 am

    Слънчевият концентратор раобти най-добре при пряка светлина.
    Затова първо следва да има повече пряка светлина през деня. А у нас тя е по-малко от половината време в целогодишен план.И второ следва да има тракери, за да следват слънцето. Това е за конвенционалните системи.

    Но за всички ясно, че колкото и да се концентрира, каквато и да е светлина, нейната енергия не може да надмине, тази която облъчва концентратора. Затова решението е просто да се „хване“ повече светлина с евтини средства

    Вижте как става това с акрилни отражатели.

    http://www.tonchev.org/ecotransportbg.html

  21. atanas
    23 Jun 11
    1:26 pm

    Бъдещето е ко-генерации http://www.greentech.bg/?p=12634 щото КПД-то е двойно,и топлината се използва за битови нужди-къпане,миене,пране плюс инвертори обръщащи топлината в за охлаждане през лятото.“Топлофикация“ да загрява водата с слънце.

  22. Tonchev
    23 Jun 11
    3:50 pm

    Атанас,
    не ми е известна топлофикация в света, която да загрява водата със слънце, защото няма как да се вземат комисионни от слънцето, може би..
    Но всеки може сам да си я загрява, а освен това да си прави и ток от слънцето с когенерация. А с токът може да си прави климатизация с термопомпи (климатици). Хич не му трябва топлофикация.
    Това може да се нарече и децентрализирана енергетика

    виж повече на
    http://www.tonchev.org/distrbg.html

  23. Tonchev
    23 Jun 11
    3:54 pm

    Атанас,
    когато се ползва слънцето за енергиейни нужди кпд – то има второстепенно значение, но с моя слънчев когенератор, то е по-високо от това на горивна когенерация, за която се плаща и гориво да работи и да замърсява

    виж още на

    http://izdania.tonchev.org/bgtermofoto.html

Добавете коментар

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>