GreenTech-BG

Българският сайт за зелени технологии

Енергията от слънце в Германия сваля цените и вдига износа

February 12, 2012

Енергийния сектор в Германия привлича изключителен интерес поради решението на правителството да затвори ядрените си централи и нарастващия дял на енергията от възобновяеми източници. Скептиците очакват драматично покачване на цените на електроенергията в страната, както и сериозен недостиг, който ще трябва да бъде компенсиран с внос от съседни страни.

Обаче действителността се оказва много различна от тези мрачни очаквания – цените на електричеството спадат и износът към Франция нараства.

Изследване на немския Institute for Future Energy Systems (IZES) установява, че електроенергията в Германия поевтинява средно с 10% благодарение на соларните инсталации. Цената на електричеството спада средно с 40% в следобедните часове, когато се наблюдава пиково потребление.

Този феномен е познат като „merit order effect“ и важи също така и за енергията от вятърните ферми. „Увеличаването на количеството на възобновима енергия за продажба намалява единичната цена тъй като е на разположение в часовете на пиково търсене и потребление.“

Или по-точно: “Вятърната енергия няма себестойност (производителите на вятърна енергия не купуват горива), така че тази енергия е най-евтина и електроразпределителните дружества купуват първо от тях. Наличието на достатъчно евтина електроенергия  от вятър значително понижава общата цена на електроенергията, доставяна в пиковите часове от електрическите компании.“ Всичко това важи напълно и за енергията от слънце.

Освен това соларните инсталации имат голямото предимство да произвеждат най-много именно в часовете на най-голямо търсене.

Uwe Leprich, Директор по изследванията в IZES обяснява: “Сравнихме базовите цени с цените на които се търгува на борсата в интервала между 8 часа сутринта и 8 часа вечерта в рамките на един дълъг период от време. През 2007 година цените на електроенергията между 10 сутринта и 1 на обяд достигат максимални нива в унисон с максималното потребление в този интервал.

Но през последните 2 години такова увеличение на цените не се наблюдава, въпреки че потреблението остава все така високо. Междувременно разликата между базовата цена и пиковата цена на електроенергията през 2010 и 2011 намалява значително. Това са двете години, през които са инсталирани най-много фотоволтаични мощности. В същото време нивата на потребление не са променени. Фотоволтаичните мощности са факторът, който довежда до снижаване на пиковите цени до нивата на базовите. Разликата между пиковите и базовите цени се смалява от 25% на по-малко от 12%.

В същото време на енергийната борса има разлика от 520 до 840 милиона евро. Според Leprich този ефект трябва да се вземе предвид, когато се коментира цената на фотоволтаиците. Естествено това е по-осезаемо през лятото, отколкото през зимата, но го има през цялата година. Просто количеството на соларната енергия през зимата е по-малко.

Оказва се, че индустрията печели най-много от намалените цени. Големите индустриални потребители пазаруват на едро на борсата и електроразпределителните дружества не прехвърлят спестяванията до домакинствата.

да обобщим какво е положението със соларната енергия в момента:
1. Соларната енергия бързо се превръща в конкурентна в много региони (и то без да се вземат предвид огромните странични разходи, съпътстващи традиционните енергогенериращи технологии – замърсяването от въглищните централи, рисковете и отпадъците от ядрения сектор и климатичните промени). Цената на соларната енергия продължава да пада и ако се вземат предвид инвестициите и времето за изграждане на нови традиционни централи, то вече соларната енергия е по-евтина.

2. Подходящ микс от възобновима енергия (соларна, вятърна, хидро и геотермална) прави ненужни традиционните централи, разчетени като базов резерв. Вятърът духа предимно през нощта, докато слънцето грее през деня; хидро и геотермалните мощности са изключително стабилни и могат лесно да компенсират недостиг. Ключът в момента е гъвкавостта, която ще позволи на електроразпределителните дружества да купуват най-евтината енергия, достъпна във всеки конкретен момент.

Източник: Clean Technica

Но как така се получава, че Франция, която се гордее със своя ядрен сектор, който осигурява по-голямата част от необходимата електроенергия за страната, внася електричество то Германия?

„Поради усилената реклама на електричеството от АЕЦ като изключително евтино, се оказва, че във Франция непропорционално голяма част от отоплението се осигурява чрез електрически уреди. Това означава голямо натоварване на енергийната система през студените зимни дни, което ядреният сектор на страната не е в състояние да посрещне.“ – пише Craig Morris от Renewables International.

И за да компенсира недостига, Франция внася все повече електричество генерирано от слънцето от съседна Германия.

“Износът от Германия за Франция миналия петък достигна 4 до 5 гигавата – равняващ се на капацитета на 4-5 ядрени реактора“- пише немският журналист Bernward Janzing.  Естествено няма причина по това време консумацията в самата Германия да е ниска – тя е от порядъка на 70 гигавата по обяд същият ден, но според енергийните оператори всичко с мрежата е наред, като даже не са включвани студените резерви. По думите на говорителя на мрежовия оператор Amprion „Точно сега фотоволтаиците в югоизточна Германия са страхотна помощ“.

Цените на електроенергията в Германия също са стабилни, докато цените във Франция са повишени с 50% и гражданите са помолени да намалят консумацията на електроенергия.

Енергията, генерирана от инсталираните в Германия фотоволтаици с обща мощност 25 гигавата, напоследък достига до 10 гигавата. Така че има достатъчно причини енергийният модел на Германия да бъде внимателно проучван и прилаган и от други страни.

По материали от: Clean Technica

 

Био на автора: Севдалина Пеева:
Публикувам в Greentech-BG от февруари 2008 с фокус зелени технологии и иновативни решения, които ще помогнат да живеем в един по-чист свят.
Теми: възобновима енергия, енергия от слънце

  1. Атанас
    05 Apr 12
    5:53 pm

    Toнчев – говоря за съвкупност от дребни неща които могат да дават до 50% ефективност/удължен пробег/ – 10-20% от разлика в диаметъра на колелата плюс регенеративни спирачки ,плюс аеродинамична форма ,плюс фотоволтаик на тавана и преден капак и т.н.При мека гума се увеличава разхода/съпротивлението с 5% и ако приемем че при 60км. в час съпротивлението е 1 то при 120 вече е 4пъти повече.Аз гледам отстрани докъде ще………просто гледам http://www.youtube.com/watch?v=koEe4dEjez4&feature=endscreen&NR=1

  2. Tonchev
    05 Apr 12
    7:43 pm

    Да Атанас. Има много фактори, които водят до икономия на енергия при движение на автомоблите.
    Но вай-важните са конструктивните и новите технологии. Те реално могат да доведат до значителни икономии. В тази посока имаме едно патентовано доста ефективно и универсално решение – двойният хибрид. То се прилага при градски коли, боклуджийкщи камиони, куриерски автомобили, коли за зареждане на магазини, градски автобуси, маршрутни таксита и т.н.

    Виж повече снимки и видео
    http://tonchev.net/bg/cars/%D1%81%D0%BB%D1%8A%D0%BD%D1%87%D0%B5%D0%B2-%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%82%D1%80%D0%BE%D0%BC%D0%BE%D0%B1%D0%B8%D0%BB-%E2%80%93-%D0%BD%D0%B0%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%B8-%D1%81%D0%B8-%D1%81%D0%B0%D0%BC/28/

  3. Атанас
    06 Apr 12
    10:24 pm

    Тончев – забравяш основните закони на термодинамиката – за производството на един фотоволтаик енергийният еквивалент е 1-4-тона въглища а за производството на 1-4 тона въглища колко е ??? макар и анимационно филмчето “няма време“ http://www.skat.bg/preda.php?predID=28 дава основните неща за обща култура.

  4. Tonchev
    06 Apr 12
    10:51 pm

    Очевидно обичаш са гледаш филмчета и черпиш информация от анимационни филмчета.
    По-добре виж истински филмчета за внедрени нови патенти в зелената енерегетика на

    http://greenclips.eu

  5. Атанас
    09 Apr 12
    4:39 pm

    TОНЧЕВ – Нещата са много взаимосвързани и сериозни и в филмчето \’\’няма утре\’\’ http://www.dokumentalni.com/?p=1748 е анализирано добре a тук http://www.dokumentalni.com/?p=1850 е казано същото още 2006год.

  6. Tonchev
    09 Apr 12
    11:20 pm

    Филмчета са на-лесният начин да ти промиват мозъка
    Виж фотоволтаици, интегрирани в керемиди на покрива
    http://tonchev.net/bg/smart-grid/solar-roof-of-a-building-integrated-solar-pv-system-as-a-part-of-air-condition-system-in-accordance-to-issued-patent-bg-65691-b1/295/

  7. Атанас
    10 Apr 12
    6:14 pm

    Тончев – знаеш ли какво е 25-кадър на Фишер ,а филмите от коментар 55 ги изгледай и тогава коментирай ,и изложеното е тежко като информация но това са фактите и трябва поне 20год. за плавен преход към друг вид енергетика.

  8. Tonchev
    10 Apr 12
    6:31 pm

    Атанасе, няма нужда да чакаш 20 г. за нов вид енергетика. Тя е в практиката от 20 години, а усъвършенстнването ѝ можеш да видиш
    на
    http://tonchev.net/bg

  9. Tonchev
    10 Apr 12
    6:39 pm

    Атанас, виж още на
    http://solar-plus.eu/category/%D1%81%D0%BB%D1%8A%D0%BD%D1%87%D0%B5%D0%B2%D0%B0-%D0%B5%D0%BD%D0%B5%D1%80%D0%B3%D0%B8%D1%8F/page/2/

    Ако искаш да вземеш евросубсидии за иновации виж на

    http://www.tonchev.org/pv.html

  10. Атанас
    10 Apr 12
    10:05 pm

    TОНЧЕВ – първо погледай малко \’\’няма утре\’\’ http://www.dokumentalni.com/?p=1748 е анализирано добре a тук http://www.dokumentalni.com/?p=185 е казано същото още 2006год.

  11. инж.Николай Л. Ангелов
    19 Apr 12
    9:51 am

    Далеч не съм съгласен с всичко казано в този филм „Няма утре“, особено що се отнася до бъдещето на Водорода. Достатъчно е човечеството да усвоява една нищожна част от непрекъснато падащата на Земята слънчева енергия за да
    задоволи изцяло своите енергийни потребности. И пропорционално за целта ще трябва съответно нищожна част от площта на земната повърхност.

  12. Tonchev
    19 Apr 12
    9:29 pm

    Атанас-e Нямам време дя гледам филмчета – От 30 години не съм ходил на кино и нямам телевизор и съм още жив. Иначе правим разни клипчета – виж такива по темата на
    http://tonchev.net/bg/category/solar-energy/

  13. Атанас
    21 Apr 12
    6:01 am

    С Уважение до всички и по повод коментар 61 аз гледам и чета “между редовете“ и нещата са по-сложни дълги и тук http://zahariada.blog.bg/novini/2012/04/13/50-vodeshti-astronavti-ucheni-i-injeneri-podpisaha-pismo-v-k.939477 коментарите 15 и 16 са мои в които има адреси за повече информация и научни факти като знание.

  14. Tonchev
    21 Apr 12
    6:55 pm

    Атанасе – винаги ще има спорове на тема глобалното затопляне, защото има могъщи интереси от едната и другата страна. Важното е не толкова глобалнато затопляне, а влиянието му върху природата и преди всичко хората. Н един мини микро мащаб, например в софия, след като Кремиковци намали цапането, то си остана замълсяването с обисновен пушес от комините и колите.

    А има лесни решения – вижте едно вместо пушека и вместо ТЕЦ
    http://tonchev.net/bg/smart-grid/super-high-efficient-heat-pumps-supplied-with-tempered-air-by-waste-heat/278/

    А за придвижването вижте слънчев транспорт в движение:
    http://tonchev.net/bg/smart-grid/advantages-of-solar-energy-smart-grid/419/

  15. Атанас
    22 Apr 12
    1:17 pm

    Тончев – когато искат да глобяват България за СО2 емисии и да затваряме ТЕЦ -ве немога да мълча и преди 2год. съм писал до Мин.съвет с входящ номер ,че СО2 не опасен парников газ и неможе да се търгува с него и трябва да се изкара от протокола от Киото.В коментар 63 съм дал и становището на НАСА и на същата страница в коментари 15,16 съм дал и други адреси и научни факти но нещата са много взаимосвързани и страшното е че изчезва фитопланктона даващ около 80% от кислорода на Земята.

  16. Tonchev
    22 Apr 12
    2:14 pm

    Атанас-е Протокола от Киото изтече. Правиха опити да подпишат нещо ново, но не стана. Оновната съпротива е на бедните държави, подтиквани от САЩ, които са най-големият световен замърсител – и това ще продължава, за съжаление.

    Защо да не вървим към децентрализирана енергетика ?
    , предимно на слънце и термопомпи – няма и грам парникови газове, даже и СО2

    виж как
    http://tonchev.net/bg/smart-grid/super-high-efficient-heat-pumps-supplied-with-tempered-air-by-waste-heat/278/

  17. Tonchev
    22 Apr 12
    2:18 pm

    След края на Протокола от Киото, НЯМА световно приет документ, който да подкрепя „зелената“ индустрия. А транспортът е също много голям замърсител

    виж нашата природосъобразна технологиична концепция ФОРМУЛА Е
    на
    http://tonchev.net/bg/category/formula-e/

  18. Атанас
    22 Apr 12
    7:28 pm

    Тончев – ти на ударен ли се правиш или си – има ЕС и квоти и търгуване с СО2 и глоби и т.н. и вземи да почетеш малко това което съм поставил в коментар 63 или http://darikfinance.bg/novini/74253#comments съм обяснявал защо СО2 не е опасен газ и по-опасното е изчезването на фитопланктона и т.н.

  19. Tonchev
    22 Apr 12
    10:22 pm

    Атанесе – първо чети какво съм написал. Да има, ама за ВЕИ няма никакви квоти и глоби – напротив стимули за фотоволтаици на покривите.

    Аз горе писах „слънце и термопомпи“ с ток и топлина от слънцето – когенерация – никакви квоти –

    виж как
    http://tonchev.net/bg/smart-grid/diy-take-free-solar-energy-from-your-roof/428/

  20. Tonchev
    22 Apr 12
    10:25 pm

    А за транспорта може даже и с неелектрически хибриди
    Виж как по по нови патенти – с видео
    http://tonchev.net/bg/cars/newly-patented-urban-hydraulic-hybrid-cars/435/

  21. Атанас
    26 Apr 12
    8:30 pm

    Тук http://zahariada.blog.bg/novini/2012/04/13/50-vodeshti-astronavti-ucheni-i-injeneri-podpisaha-pismo-v-k.939477#last_comment каментар 15,16 и 17 са мои и може да намерите полезна информация и знание в много области на науките като обща култура защото положението се влошава и ще стане страшно ако не се вземат мерки и хората не се информират и образоват.

  22. Tonchev
    26 Apr 12
    9:12 pm

    Атанас – e Опростачването на хората е политика на всички власти в света. А у нас става и чрез масмедиите доста мощно. Например в държавната телевизия няма нито едно образователно предаване, но пък има пари за новини на чужди езици ???

    Властта има интерес от прости, съответно неграмотни и бедни хора – те за кебапчета гласуват .

    На никой от властта никога не му е пукало, че „положението се влошава и ще стане страшно“ То и затова е такъв резултатът.
    Енергийната бедност, например, мъчи над 1 милиард човека – през 21 век !!!

  23. User
    05 May 12
    9:23 pm

    Обаче действителността се оказва много различна от тези мрачни очаквания – цените на електричеството спадат и износът към Франция нараства.
    –––––––
    Лъжите и манипулации нямат край. А наивните лапнишарани веднага се хващат за палците. Живейки в Германия от 1.1.2012 ми вдигнаха цената на тока с над 10%.

  24. Tonchev
    06 May 12
    9:02 pm

    В германия, както и в почти всички държави, централизираната енергетика е КОЛОСАЛЕН ИЗТОЧНИК НА ДАЛАВЕРА ЗА ВЛАСТТА И ОЛИГОПОЛИТЕ
    Затова винаги цените на тока за дребния потребител ще растат, защото парите и икономиката също са измислени от властта.

    Единственият начин да намалиш тези зависивости е да намалиш разходите си към монополите. Например за енергетиката виж как може да стане

    http://tonchev.net/bg/smart-grid/how-to-achieve-the-energy-independence-by-reducing-consumption-of-petroleum-and-natural-gas-2/441/

  25. Tonchev
    06 May 12
    9:04 pm

    А зависимостта от петролните мафии може да се намали така
    http://tonchev.net/bg/smart-grid/advantages-of-solar-energy-smart-grid/419/

  26. Tonchev
    06 May 12
    9:05 pm

    Може със слънчев ток да се возиш на лодка
    виж как
    http://tonchev.net/bg/formula-e/%D0%B5lectric-boat-direct-powered-by-solar-pv/482/

  27. Атанас
    07 May 12
    8:53 am

    Тончев – най-доброто според мен е като Израел смяна на батериите които се зареждат от ВЕИ т.е. батерията съхранява ток от ВЕИ.Естествено с ДВГ-генератор като http://bnt.bg/bg/news/view/50175/ruski_hibriden_avtomobil_stava_vse_po_populjaren и http://www.dw-world.de/flashcms/autos/bg/bg_autos_popup.htm този ДВГ на фолсвагена 1л.на 100км. може да е просто ДВГ-динамо/генератор/ който дава ток на ел.мотора на ел.колата и ДВГ-генератора да е на метан , етанол от водорасли и т.н.

  28. Tonchev
    08 May 12
    12:41 am

    да. Смяната на батериите е добро решение. Но може слънце да зарежда батериите, а енергията от батериите да се ползва не само за транспорт, но и за консумация в бита.

    Виж видео на една таква комбинирана платформа – направи си сам:
    http://tonchev.net/bg/cars/self-made-diy-mobile-solar-pv-energy-systems-and-methods/515/

  29. Атанас
    09 May 12
    8:40 pm

    Тончев – смяна на батериите или това не е лошо като идея http://www.emic-bg.org/news/item/291 И естествено че за бита като се почне от улично осветление захранвано от слънце до термо помпи и т.н. Трансформацията на ток от фотоволтаик в 220 волта е 8-10% и за пренос още толкова и с диодно осветление има 70% икономии ,и се набират нещата.Санирането дава 30-35% икономия на енергия и прозорците може да дадат 50% икономии ,и проблема е че никой неразработва това като стратегия за България

  30. Tonchev
    10 May 12
    8:28 am

    каквито и икономии да се нправят с изолация, все пак първото е отоплението/охлаждането. У нас под енергийна ефективност разбират основно строителни дейност по изолация, а не енергийни решения за климатизация.

    Например, едно просто синергично енергийно решение за климатизация е отпадната топлина от охлаждащите термопомпи през лятото да се ползва за загряване на битова гореща вода. Това не се приказва, защото е ЕВТИНО РЕШЕНИЕ и няма никаква далавера за строителните фирми на властта.

    А цялостно енергийно-транспортно решение, по наши патенти, може да се реализира и на една отделна къща:
    http://tonchev.net/bg/smart-grid/energy-plus-building-according-to-issued-patent-bg-65691-b1-as-a-part-of-smart-grid/310/

  31. Ender
    14 May 12
    12:58 pm

    прави се но май не е по нашенския манталитет
    Поинтересувай се за цени, една средно добра инсталация с термопомпа се изплща за около 5 години правилна екслоатация няма свързани цялостни проекти тип термопомпа + слънчеви панели (какъвто и да било тип) или поне не съм чувал да се предлага в българия нещо такова. Но по отделно се предлагат подобни проекти а вероятно който си плати ще му изработят и цялостен проект.
    Хората нямат пари и не им се дават за подобни неща някой наскоро да се е опитвал да кандидатства за кредит енергиина ефективност ?
    Ако решите да си купите наготово апартамет който има термопомпа последните цени на „производител“ които видях бяха 2000 евро квадрата при цена на съседните без тази екстра 600 евро .

  32. Tonchev
    14 May 12
    4:31 pm

    да, измавниците нямат край. термопоппена система с допълнително подгряване през зимата не е скъпа – примерно под 90 евро на квадрат за апартамент, а ефективността ѝ през зимата е в пъти по-висока от всяко нетермопомпено отопление
    виж как
    http://tonchev.net/bg/smart-grid/heat-pump-supplied-with-tempered-air-for-high-efficient-building-heating/330/

Добавете коментар

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>